796215
Tech

'Gebruikers drones denken niet altijd na'

Het gaat vaak mis met drones doordat mensen niet weten wat ze doen. Ze vliegen op een plek waar het niet mag of gaan hoger dan toegestaan, omdat ze willen kijken wat hun toestel allemaal kan. „Mensen zijn onbewust onbekwaam”, zegt Rob van Nieuwland, voorzitter van de Dutch Association for Remotely Piloted Aircraft Systems (DARPAS). Dat is de vereniging van bedrijven die met drones werken, bijvoorbeeld om gewassen of hoge bouwwerken te controleren.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldde dinsdag dat er steeds meer incidenten met drones zijn. Dat komt doordat de onbemande vliegtuigjes steeds populairder worden. Vorig jaar ontving de inspectie 27 meldingen van crashes en andere incidenten. In 2012 waren er maar acht meldingen.

Volgens Van Nieuwland is het rapport de halve waarheid. In 2012 waren er ongeveer 10.000 drones in Nederland, inmiddels ongeveer 100.000, zegt de voorzitter. „Je kunt het dus ook omdraaien. Naar verhouding is het veiliger geworden.”

De achterban van Van Nieuwland bestaat uit bedrijven. Van Nieuwland: „Die denken tien keer na voordat ze rare dingen doen in het luchtruim, anders raken ze hun hele bedrijf kwijt. Maar er zijn altijd sukkels die niet weten waar ze mee bezig zijn. Die denken: ik woon in Buitenveldert, ik ga lekker aan de slag vlak voor een startbaan van Schiphol. Iemand gaat heel leuk proberen mee te vliegen met een Boeing. Dat is levensgevaarlijk, ze gebruiken even niet hun volledige verstand. En de overheid verdomt voorlichting te geven.”

Die voorlichting is belangrijk, meer nog dan een harde aanpak. „Je pakt mensen niet met een bekeurinkje van 250 euro”, aldus Van Nieuwland. Mensen die met een drone willen vliegen, of dat nou professioneel is of voor de lol, moeten weten wat ze wel en niet mogen en wat de gevaren zijn. „Je mag maar tot 120 meter hoogte vliegen. Je moet de drone altijd kunnen zien, je mag het toestel niet uit het oog verliezen. Daarom mag je ook niet achter bomen of huizen gaan. Bij dichte mist of zware bewolking mag je niet vliegen. En het is niet verstandig om bij harde wind de lucht in te gaan.”

Van Nieuwland weet van een paar grote incidenten van de afgelopen jaren. „Iemand was bij Den Haag de controle over zijn hobbydrone kwijtgeraakt. Het toestel was zelfstandig doorgevlogen en ramde een rijdende auto op het knooppunt Prins Clausplein. Gelukkig is de bestuurder met de schrik vrijgekomen, maar het is verschrikkelijk om zoiets mee te maken.” In mei 2013 zag de bemanning van een lesvliegtuig van Martinair ineens een drone langsvliegen, op een hoogte waar het kleine toestel niet eens mocht komen.