Nieuws/Tech

Swatch voegt NFC toe aan horloges

Horlogefabrikant Swatch gaat zijn bestaande horlogemodellen uitbreiden met slimme technologie. De eerste slimme klokjes verschijnen in mei op de markt.

’s Werelds grootste horlogemaker heeft veel kritiek geuit op smartwatches. De schermen zouden te klein zijn, de batterij te zwak en de designs onaantrekkelijk.

Swatch-directeur Nick Hayek zegt nu een manier te hebben gevonden om met deze beperkingen om te gaan. In plaats van een speciale smartwatch op de markt te brengen, integreert Swatch een aantal slimme functies in zijn bestaande horlogemodellen door gebruik te maken van de near-field communications (NFC) technologie.

Bestaande modellen, uiteenlopend van de bekende plastic Swatch klokjes tot de dure Omega lijn, krijgen een chip en antenne aan boord waardoor de horloges geschikt worden voor onder andere het doen van betalingen en het openen van hoteldeuren. De NFC-technologie verbruikt slechts weinig stroom, waardoor het niet nodig zal zijn het horloge dagelijks op te laden.

De Zwitserse horlogemaker heeft als overeenkomsten gesloten met de Chinese betaalkaartenorganisatie UnionPay en met een niet bij naam genoemde Zwitserse bank en grote creditcardorganisatie.

Swatch maakt horloge onder zowel zijn eigen merknaam als Omega, Brequet, Calvin Klein en Rado. De fabrikant is goed voor circa 18 procent van alle horlogeverkopen wereldwijd. De afgelopen vijf jaar heeft de fabrikant zijn marktaandeel steeds zien groeien, maar het voelt de druk van smartwatches, zeker nu Apple deze markt betreedt.

Hayek benadrukte gisteren bij de jaarlijkse mediadag van zijn bedrijf dat Swatch geen technologiebedrijf is. “We willen geen verkleinde, geminimaliseerde mobiele telefoon voor om je pols maken.”

Het bedrijf introduceerde gisteren een nieuwe lijn Swatch Touch horloges waarin onder andere een stappenteller geïntegreerd is.