Nieuws/Tech

Jongeren vinden Apple Watch maar niks

Het lijkt erop dat Apple met zijn eerste slimme horloge op een generatiekloof is gestuit. Jongeren blijken de Apple Watch namelijk helemaal niet zo spannend te vinden, terwijl mensen van boven de 35 het klokje wel zien zitten. Dat blijkt uit onderzoek van Fizziology.

Het bedrijf heeft meer dan 700.000 tweets geanalyseerd die tijdens of vlak na de meest recente productpresentatie van Apple, waarbij het ondermeer de prijzen en lanceerdata van de verschillende modellen van het horloge heeft bekendgemaakt. Ook zijn een prijsdaling van mediabox Apple TV en de streaming videodienst van tv-zender HBO aangekondigd.

Uit het onderzoek bleek dat mensen onder de 35 een keer zoveel tweetten over de laatste twee aankondigingen dan over het horloge. Voor mensen boven die leeftijd was het juist omgekeerd. Volgens het bedrijf toont dit voornamelijk aan dat prijzige horloges, ondanks het hippe imago van Apple, niet iets zijn waar jongeren op zitten te wachten. Eén op de zes tweets over de Apple Watch waren negatief. Vooral de relatief hoge prijs is de reden hiervoor.

Overigens was de tendens rond de introductie van de iPad in 2010 volgens Fizziology nog negatiever en dat werd uiteindelijk ook een verkoopsucces. De strijd is dus nog allerminst gestreden voor het slimme klokje.