Nieuws/Tech

Prijs mobieltje bepaalt keuze

Bij de aanschaf van nieuwe mobieltjes wordt momenteel vooral naar de prijs gekeken. Ging het een jaar geleden nog om merk en betrouwbaarheid, thans is de prijs van het toestel het voornaamste criterium. Daarna volgen de kosten van het contract.

Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Deloitte. In Nederland werden hiervoor ruim 1800 mobiele consumenten ondervraagd. Van de nadruk op prijs profiteren nieuwe merken. Vooral de opmars van het Chinese Huawei valt op.

Met bestaande toestellen wordt langer gedaan. Patrick Steemers, telecomexpert bij Deloitte, ziet steeds meer ouderen hun oude smartphone doorgeven aan de kinderen. In plaats van een duur abonnement met nieuw toestel wordt dan een goedkoop sim only-contract afgesloten. Uit het onderzoek komt KPN-dochter Simyo als grote winnaar naar voren. Het aantal sim only-abonnementen verdubbelde in een jaar. Verder bestaat de tendens om toestellen pas te vervangen als ze kapot gaan. Alle merken hebben hier last van behalve Apple.