Nieuws/Tech

Reclame bij aanzetten televisie op komst

Reclametechnologiebedrijf Smartclip brengt een systeem op de markt waarbij reclame kan worden getoond op het moment dat de televisie wordt aangezet.

Het systeem toont een reclamevideo nog voor de normale televisiezender in beeld komt, vergelijkbaar met zogenaamde preroll-reclame's die soms worden ingestart voor je een YouTube video kan bekijken.

Smartclip-vertegenwoordiger Marjolein Rademakers legt aan Emerce uit dat de techniek alleen werkt bij digitale televisie, wat vijftig procent van de huishoudens omslaat. Adverteerders kunnen er ook voor kiezen een reclame te tonen op het moment dat er wordt gezapt. "We zijn technisch in staat om met het tv-signaal een extra signaal mee te sturen dat ervoor zorgt dat er een extra videocommercial wordt getoond," aldus Rademakers.

Er worden geen cookies aangemaakt, zodat de televisiekijker met het systeem niet gevolgd kan worden. Maar kabel/telecombedrijven kunnen eventueel wel bepaalde informatie delen met adverteerders, zoals van welke locatie er met de televisie wordt gekeken.

Smartclip test het systeem momenteel al in Duitsland. In Nederland zijn er nog geen lopende gesprekken. Daarom duurt het nog minstens tot de tweede helft van 2015, voor de speciale reclames ook hier worden aangeboden. Dat hangt momenteel af van het succes bij de oosterburen.