Review: Fire Emblem Warriors (Nintendo Switch)

1 / 3

De Nintendo Switch is weer een toffe game rijker. Eerder konden hack & slash-fans al flink aan de slag in Hyrule Warriors op de Nintendo Wii U en 3DS. Nu komt Nintendo met een nog betere game: Fire Emblem Warriors. De game volgt exact dezelfde formule, alleen deze keer met bekende personages uit de Fire Emblem franchise. En met succes!

1 / 3

Fire Emblem Warriors is zowel voor de Nintendo Switch als New 3DS is verschenen. Het spel is gebaseerd op de oude Dynasty Warriors games, een hack & slash-serie die voor het eerst in 1997 verscheen, waarbij je het opneemt tegen hordes vijanden. Eerder werd deze formule herpakt in een The Legend of Zelda-jasje. Hyrule Warriors bleek succesvol op de Nintendo Wii U en 3DS en veel mensen waren te spreken over de game.

Nu ondergaat de serie een sausje van het strategische Fire Emblem. Dat is iets wat we niet gewend zijn van Dynasty Warriors. In de serie moet je zoveel mogelijk vijanden van het slagveld vegen. Vaak zijn dit hersenloze vijanden die in hordes staan te wachten tot ze een kopje kleiner worden gemaakt. In Fire Emblem Warriors gaat het er iets anders aan toe doordat er een vleugje tactiek bij komt kijken.

Zo is het nu mogelijk om van tevoren commando’s aan andere personages mee te geven. Ook switch je telkens tussen deze karakters. Hierdoor word je gedwongen om de verschillende gebieden op de mini-map goed in de gaten te houden. Wanneer je hordes vijanden in een basis wegveegt, moet je de andere plekken goed in de gaten houden of de vijand zal ze wederom onder de voet lopen.

Fire Emblem staat bekend om een hoge dosis gekletter met metaal, wat hier goed wordt opgepakt. Bovendien is de toevoeging van wapendriehoek erg interessant. Zwaardvechters zijn sterker tegenover bijlgebruikers, bijlgebruikers zijn sterker tegen speervechters en speervechters… je raadt het al… hebben een voordeel ten opzichte van zwaardvechters.

Ben je niet bekend met de serie, niet getreurd! De makers hebben ook aan jou gedacht door een flinke dosis nieuwe personages te introduceren, die nog nooit in Fire Emblem-games verschenen. Zo maken we kennis met Darius, Lianna en Rowan.

Als je het hele spel uit wilt spelen, dan ben je wel eventjes zoet. Je moet maar liefst het spel vier keer uitspelen om alle moeilijkheidsgraden (easy, normal, hard en lunatic) volledig te voltooien. Verder heb je ook nog de History Mode, waar je zeker wat uren in kunt steken. Hierin neem je het namelijk op tegen verschillende historische bazen uit de Fire Emblem-serie.

+ Veel personages

+ Vleugje tactiek

+ Voldoende content

+ Voor fans en leken van de franchise

- Hordes vijanden staan er levenloos bij

- Vier keer game uitspelen om alles te behalen

Ben je op zoek naar een spel waar je veel uren in kunt steken? Dan zit je met Fire Emblem Warriors goed, gezien je sowieso twintig uur aan je beeldscherm gekluisterd zult zitten. Het spel biedt alles wat je van een hack & slash-game kunt verwachten, waardoor de game sowieso tof is voor Dynasty Warriors-fans. Toch worden ook de Fire Emblem-liefhebbers voldoende bediend door de grote hoeveelheid personages, herinneringen en ook tactische elementen. Het is simpelweg heerlijk om vijanden een enkeltje te geven naar het hiernamaals!