Nieuws/Tech

Een op drie Nederlanders betaalt voor On Demand

Hoewel een illegale gratis filmdienst als Popcorn Time aan populariteit wint, zijn veel Nederlanders ook best bereid om te betalen voor video on demand diensten. Eenderde van de Nederlanders gebruikt weleens betaalde Video on Demand (VoD)-diensten van aanbieders als UPC, Ziggo en Netflix.

Onder 18- tot 35-jarigen is dat zelfs 45 procent, zo blijkt uit de derde ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ die de Stichting Video on Demand vandaag uitbrengt in samenwerking met GfK. Het merendeel van de kijkers (78%) rekent het liefst per film af.

Hoewel veruit de meeste gebruikers VoD-diensten benaderen via de televisie (74%), worden ook andere apparaten steeds vaker gebruikt. Vooral de tablet (20%) en smartphone (13%) hebben een sterke opmars ingezet. “Steeds meer VoD-gebruikers, kijken niet alleen wat zij willen, wanneer zij willen, maar doen dat bij voorkeur ook op de plek die zij willen”, aldus Sonja Wagenaar van de Stichting Video on Demand.