Nieuws/Tech

Xiaomi verslaat Apple op app tijd

Gebruikers van smartphones van de Chinese Apple-kloon Xiaomi tonen meer betrokkenheid bij hun toestel dan Apple-klanten. Klantbetrokkenheid was tot voor kort het pronkstuk van Apple. Rivaal Android wist Apple te verslaan op verkoopcijfers, maar nooit op klantbetrokkenheid.  Xiaomi slaagt hier wel in.

Klantbetrokkenheid wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid tijd die gebruikers spenderen aan apps op hun toestel. Onderzoek van bureau Flurry laat zien dat in januari de gemiddelde Xiaomi-klant 7 procent meer tijd doorbracht in apps dan iPhone-klanten. De gemiddelde Samsung-gebruiker bracht daarentegen 14 procent minder tijd in apps door dan Apple-gebruikers.

Het onderzoek van Flurry laat verder zien dat de gemiddelde Xiaomi-gebruiker 62 procent meer tijd doorbrengt met media en entertainment apps dan de gemiddelde smartphonegebruiker. Ook brengen ze 28 procent meer tijd door aan productiviteitsapps dan gemiddeld. Op het gebied van gaming en sociale media app scoren ze juist lager dan het gemiddelde.

Smartphones van Xiaomi zijn vooral populair onder gebruikers in de leeftijdscategorieën 18-24 en 25-34, dat wil zeggen onder studenten en onder jong volwassenen die net beginnen op de werkvloer.