Nieuws/Tech

Kun jij 99 dagen zonder Facebook?

Ruim drie maanden niet meer virtueel meekijken naar het leven van je vrienden en ook geen foto’s meer plaatsen van je eigen boeiend bestaan. Wie durft het aan om 99 dagen geen deel uit te maken van ’s werelds grootste sociale netwerk? Die vraagt stelt het Leidse bureau Just in het kader van een nieuw onderzoek.

Just roept Facebookgebruikers wereldwijd op om 99 dagen te stoppen met het gebruik van de dienst. Het creatieve bureau wil onderzoeken welke impact Facebook heeft op het geluk van gebruikers. Deelnemers wordt dan ook gevraagd om na 33, 66 en 99 dagen anoniem een enquête in te vullen.

Het geluksonderzoek is ontstaan als kantoorgrap als reactie op het controversiële onderzoek dat Facebook ongevraagd heeft gehouden onder zo’n 700 duizend gebruikers.

Deelnemers aan het onderzoek hoeven zich niet helemaal te onthouden van het delen van statusupdates. Het onderzoek biedt namelijk de mogelijkheid om anderen te laten weten hoe het leven zonder Facebook wordt ingevuld. Wel dient dit anoniem te gebeuren.

Meedoen aan het experiment is heel eenvoudig. Verander je profielfoto in de 99 afbeelding, deel je laatste link met daarin je persoonlijke aftelmeter met je vrienden en blijf vervolgens 99 dagen weg bij Facebook en dus ook bij Messenger.

De werknemers van Just hebben lang gediscussieerd over de lengte van het onderzoek. “Als het te lang is, zullen mensen hun belangstelling verliezen. Als het tekort is, is er geen zinvolle gedragsverandering te beoordelen”, zo legt Merijn Straathof, directeur van Just uit. “Op het einde kwamen we op een 99-daags programma met periodieke enquêtes en berichten, in de hoop dat een dergelijke vorm van interactie zal dienen als een soort focusgroep."