Nieuws/Tech

Sociale netwerkgeneratie aapt elkaar na

Internetters krijgen zoveel lijstjes voorgeschoteld met daarin de beste games, films, muziek en apps dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Voor advies stappen ze daarom af op hun vrienden. Online dat dan weer wel.

Gebruikers van sociale netwerken kopiëren in toenemende mate wat er binnen hun sociale netwerk gebeurt, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Oxford, waarover The Telegraph schrijft. De onderzoekers ontwikkelde een rekenkundig model om er achter te komen of gebruikers beïnvloed worden bij het maken van de keuze welke apps ze installeren op hun Facebookpagina.

“We ontdekten dat kopiegedrag in de sociale netwerkomgeving gedrag meer beïnvloed dan bestseller lijstjes doen”, zo vertelt onderzoeker Dr. Felix Reeds-Tsochas. “Uiteraard is wereldwijde populariteit ook belangrijk in bepaalde mate, maar wat mensen in je sociale netwerk doen lijkt een belangrijkere rol te spelen in online gedrag.”

De onderzoeker wijst er op dat dit wellicht veroorzaakt wordt doordat gebruikers in informatierijke omgevingen snelle beslissingen moeten nemen, al benadrukt hij dat andere onderzoeken gelijksoortig gedrag in de offline wereld laten zien.

Het rekenkundig model van de onderzoekers heeft gegevens bestudeerd van een onderzoek uit 2010 waarbij 100 miljoen installaties van apps zijn gevolgd door Facebookgebruikers gedurende twee maanden. De Facebookgebruikers kregen zowel een lijst te zien van de meest populaire apps en kregen een melding van apps die hun vrienden recent hadden geïnstalleerd. Uit het onderzoek blijkt dat hoewel gebruikers beïnvloed lijken te worden door beide, het recente gedrag van anderen een sterker effect heeft.

Het onderzoek is gepubliceerd in het magazine ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’.