Beperkt muziek streamen naar stereo

Review: Sitecom Wi-Fi Music Player

Veel muziekliefhebbers spelen het liefst hun materiaal af via hun oude vertrouwde boxen, terwijl verreweg de meeste muziek inmiddels digitaal is. Er zijn diverse oplossingen om computers en mobiele apparatuur aan de muziekinstallatie  te koppelen. Sitecom komt met de Wi-Fi Music Player.

De Wi-Fi Music Player is een klein glimmend zwart kastje dat je via een digitale of analoge audiokabel verbindt met je stereo-installatie. Vervolgens verbind je het gadget met je thuisnetwerk en kun je via alle apparaten in je thuisnetwerk muziek uit je oude vertrouwde boxen laten schallen.

Installatie

Het installeren van de Wi-Fi Music Player is een fluitje van een cent en dat terwijl mijn Horizon mediabox niet over een WPS/OPS knop beschikt. Gebruikers die in het bezit zijn van een router met wel zo’n knop hoeven alleen deze knop in te drukken en direct daarna de WPS knop op het Sitecom apparaat. Binnen twee minuten is vervolgens de verbinding gelegd en de installatie voltooid. Ik heb dat geluk niet dus moet via mijn laptop verbinding maken met de Wi-Fi Music Player. De netwerknaam staat onderop het kastje. Vervolgens open ik de webbrowser waardoor ik automatisch op de inlogpagina van het apparaat terecht kom. Via deze pagina verbind ik de speler met mijn draadloze netwerk.Streamen

Allereerst pak ik mijn iPad erbij. Ik speel muziek af via de muziekapplicatie, de Deezer applicatie en YouTube. Het klinkt goed en is storingsvrij. Vervolgens pak ik mijn Windows laptop erbij. Ik begin met Windows Media Player en mijn muziek schalt helder uit de speakers. In de browser ga ik naar YouTube, maar de aangeklikte muziekvideo’s kan ik niet beluisteren via de boxen van de stereo-installatie. Ook gaat het mis als ik Deezer open, ik kan geen mogelijkheid vinden om muziek naar mijn stereo te streamen, terwijl ik wel een Premium+ abonnement heb. Via mijn Android smartphone lukt het al helemaal niet om muziek naar de boxen te streamen. Pas na het downloaden van een DLNA server app zoals BubbleUPnP heb ik profijt van de Wi-Fi Music Player.AirPlay en DLNA

De Wi-Fi Music Player van Sitecom werkt via de draadloze streamingsprotocollen AirPlay en DLNA. AirPlay is de standaard van Apple en wordt door vrijwel alle populaire muziekdiensten ondersteund.  DLNA is de standaard van alle overige merken. Microsoft ondersteunt de standaard in zijn Windows Media Player, maar streamingmuziekdiensten als Spotify en Deezer niet. Ook Google biedt geen ondersteuning voor de standaard bij zijn diensten Play Music en YouTube.

Airplay wordt door veel meer diensten ondersteund, waardoor de Wi-Fi Music Player bezitters van mobiele Apple apparaten veel meer mogelijkheden biedt dan gebruikers van Android, Windows of BlackBerry apparatuur niet.Prijs en beschikbaarheid

De Sitecom Wi-Fi Music Player is per direct beschikbaar. De adviesprijs bedraagt €80. Het is ook mogelijk om muziek van een pc naar een stereo te streamen via bluetooth apparaatjes zoals de Belkin Bluetooth Music Receiver (vanaf €30), deze oplossing is een stuk goedkoper, maar ook storingsgevoeliger. Eind vorig jaar bracht Netgear de Powerline Music Extender (vanaf €90) op de markt. Ook deze oplossing, die via het stopcontact werkt, ondersteunt Airplay. Om muziek van een desktop of laptop naar de stereo te streamen, moet eerst een hulpprogramma van Netgear geïnstalleerd worden. Wanneer dit is gedaan, kan ook muziek van streamingdiensten als Spotify en Deezer afgespeeld worden via de muziekinstallatie. Helaas is ook deze oplossing niet storingsvrij.Conclusie

De Wi-Fi Music Player van Sitecom is een prima oplossing voor gebruikers die een manier zoeken om hun iTunes of Windows Media Speler bibliotheek naar hun boxen te streamen. Voor niet-Apple gebruikers van streamingdiensten als Spotify en Deezer is de oplossing minder geschikt, omdat deze diensten geen DLNA ondersteunen. Dat kun je Sitecom niet aanrekenen, maar het beperkt de mogelijkheden van het apparaat wel.