977142
Tech

Tiener verliest interesse in Facebook

Het lukt sociaal netwerk Facebook maar niet om in de gratie te raken bij tieners. Volgens onderzoek van internetanalysebuerau Piper Jaffray is de interesse van de doelgroep in het gebruiken van de dienst in een jaar tijd fiks gedaald.

In de lente van 2013 was Facebook nog het belangrijkste sociale netwerk voor ongeveer 33 procent van de ondervraagde tieners. In de herfst was dat nog 27 procent, terwijl tijdens het laatste onderzoek nog 23 procent is overgebleven.  In diezelfde periode is de interesse in Twitter op en neer gegaan: van 30 procent naar 31 procent naar 27 procent.

Er is echter ook een beetje goed nieuws voor Facebook. Dochterdienst Instagram stijgt flink in populariteit. Was in de lente van 2013 de fotodienst nog het belangrijkste sociale netwerk voor 17 procent van de ondervraagden, nu is dat voor 30 procent het geval.

Verder is duidelijk geworden dat naast Twitter de twee Facebook-diensten niet echt serieuze concurrentie van andere ondervinden. Google+,Pinterest en Tumblr zijn het afgelopen jaar nog niet boven de 5 procent uitgekomen.