Nieuws/Tech

Witte Huis stuurt advocaten op Samsung af

Het Witte Huis is niet bepaald te spreken over een actie van elektronicagigant Samsung. Het Koreaanse bedrijf heeft namelijk een foto van president Barack Obama gebruikt in een advertentie.

De foto is in handen gekomen van Samsung dankzij een mazzeltje. Het bedrijf is namelijk een sponsor van de Amerikaanse honkbalspeler David Ortiz. Tijdens een huldiging van zijn team bij het Witte Huis wist Ortiz een 'selfie' te maken met de president. Obama wist echter niet dat de deal die de sporter heeft met Samsung het bedrijf in staat stelt om tweets van de man als 'promoted tweets' te laten plaatsen. Dit zijn reguliere berichten die tegen betaling ook getoond worden aan mensen die de oorspronkelijke verstuurder niet volgen.

Volgens een woordvoerder van het Witte Huis was de president niet op de hoogte van de overeenkomst en zou hij, als dit wel bekend was geweest, niet aan de foto hebben meegewerkt. Tijdens een interview in het Amerikaanse tv-programma Face the Nation liet Obama-adviseur Dan Pfeiffer weten dat er niet lichtzinnig wordt omgegaan met commercieel gebruik van foto's van de president. Samsung zou inmiddels al in gesprek zijn met advocaten van het Witte Huis, al wilde Pfeiffer nog niet zeggen of er gerechtelijke acties tegen het bedrijf worden ondernomen. "Dat laten we aan de uitkomst van de gesprekken van de advocaten over," stelde hij.

Samsung lijkt de 'celeb-selfie' ontdekt te hebben als ultiem promotiemiddel. Tijdens de uitreikingen van de Oscars zette actrice Ellen DeGeneres een nieuwe 'retweet'-record neer door een selfie met een aantal filmsterren te maken. Ook DeGeneres was ingeschakeld door de telefoonreus.