998958
Tech

’Europa moet investeren in zoekmachine’

De kruitdampen zijn opgetrokken na de ruzie tussen de EU en Google: de zoekmachinereus garandeert dat het bij promotie voor de eigen diensten, ook diensten van drie willekeurige rivalen gaat aanbieden. Maar het eigenlijke probleem is nog lang niet opgelost.

Google heeft een te machtige positie en Europese bedrijven en overheden moeten veel investeren in een nieuwe eigen, privacyvriendelijke zoekmachine, zo stelt Europarlementariër Sophie in ’t Veld (D66). Dat de consument ook oren heeft naar privacybestendige zoekmachines blijkt wel uit het groeiende verkeer via Duckduckgo, een zoekmachine die gegevens van zoekopdrachten van gebruikers niet opslaat. Hoewel dit soort partijen nog lang geen serieuze concurrent van Google zijn, is het groeiende verkeer wel een teken dat privacy een gevoelig item is.

Brussel is tevreden met Googles nieuwste voorstel. Dat was een reactie op klachten van Europees commissaris Joaquin Aluminia dat Google bij zoekresultaten eigen diensten (denk aan Google Maps bij het zoeken van hotels) zou bevoordelen. Ook was het voor adverteerders moeilijk was om de overstap te maken naar platformen van bijvoorbeeld Yahoo.

In ’t Veld ziet de Google-ruzie als signaal dat Europese overheden en bedrijven moeten investeren in een eigen zoekmachine die privacybestendig is.