1013572
Vrij

Nissan: IDx gaat in productie

Nissan gaat concurreren met de Toyota GT86 en de Subaru BRZ. Het merk neemt de achterwielaangedreven IDx namelijk in productie. Dat heeft Andy Palmer, executive vice-president van Nissan, bevestigd.

Een van de twee

Nissan presenteerde de IDx conceptcar afgelopen jaar in twee verschillende uitvoeringen op de Tokyo Motor Show. Welke van de twee uitvoeringen er in productie gaat is nog niet bekend, vertelt Palmer tegen het Australische Drive.. "Zeg niet dat we ze niet allebei gaan maken, maar we gaan er in elk geval een van de twee bouwen." De styling van de productieversie moet volgens Palmer veel op die van de concepts gaan lijken.

Verschillen

De IDx is gepresenteerd als Freeflow en als Nismo, waarvan de laatste de concurrent voor de GT86/BRZ zou moeten worden. De Nismo is namelijk vooral gericht op sportiviteit: een 1,6 turbomotor (die van de Juke Nismo RS?), kuipstoelen en 19 inch wielen. Een achterbank heeft hij niet. Zowel de Nismo als de Freeflow heeft achterwielaandrijving. De Freeflow zou een 1,2 tot 1,5 liter motor moeten krijgen, gekoppeld aan een CVT-automaat. Het grootste verschil naast de motor: vier stoelen en een interieur dat meer op comfort is afgestemd.

GT86/BRZ

Nissan is niet het enige merk dat wil gaan concurreren met de succesvolle sportcoupé van Toyota en Subaru. Kia denkt ook over een achterwielaangedreven concurrent. Het afgelopen jaar zijn er 8.587 Subaru BRZ's (waarvan 1 in Nederland) en 18.327 Scion FR-S'en verkocht (Toyota GT86, maar dan met Scion label). De cijfers van Toyota over 2013 zijn op dit moment nog niet bekend, vertelt de woordvoerder ons. Tot september waren er wereldwijd in totaal, dus inclusief 2012, 72.904 GT86's verkocht.