Nieuws/Vrij

Eerste auto van Zenos Cars een feit: de E10

De eerste auto van het nieuwe Britse sportwagenmerk Zenos Cars is een feit. Het merk werd onlangs gestart door voormalig CEO van Caterham, Ansar Ali. Naast deze E10 staan er nog twee andere modellen in de planning.

Na E10 komt E11

De andere twee modellen worden momenteel onder de naam Project E11 (roadster) en Project E12 (coupéversie van de E11) ontwikkeld. Ze laten overigens nog wel even op zich wachten. Zo komt de E11 pas in 2016 en de E12 pas in 2018 op de markt. Zenos Cars gaat eerst aan de slag met het succesvol lanceren van deze E10.

650 kilogram

De E10 is een lichtgewicht sportwagen met plaats voor twee personen en is daarmee een concurrent voor onder meer de Caterham Seven Roadsport 175. De E10 wordt aangedreven door een atmosferische 2,0 viercilinder van Ford, met een vermogen van 200 pk en 210 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In combinatie met een gewicht van 650 kilogram levert dat een 0-100-tijd op van 4,5 tellen. De E10, gebouwd op een chassis van carbon en aluminium, kost in Engeland 24.995 pond.

Launch Edition

Ansar Ali wilde graag een agressief ogend model, zonder dat hij al te schreeuwerig zou zijn. “De eerste reacties zijn positief en we noteren inmiddels al de eerste orders voor de E10 Launch Edition waarvan we er 75 gaan bouwen”, laat Ali weten in een reactie. Die lanceringseditie is overigens met een prijskaartje van 28.995 pond wel iets duurder. De E10 Launch Edition beschikt over een limited-slip differentieel, een hangeschakelde zesbak, composiet sportstoelen met vierpunts harnas, OZ-wielen met ZZR Avon-banden en een verwijderbaar stuurwiel.

Twee heren

Zenos Cars wordt geleid door Ansar Ali die tussen 2006 en 2012 een functie als CEO vervulde bij Caterham samen met COO Mark Edwards. Beide heren gingen daarna aan de slag bij Lotus en zijn nu alletwee in dit nieuwe project gedoken. Het bedrijf is gevestigd in het Hethel Engineering Centre in Hethel, Engeland.