Nieuws/Vrij

Hyundai Genesis goed uit startblokken

De nieuwe Hyundai Genesis is op voorhand uitstekend ontvangen op de Koreaanse markt, want de fabrikant wist nog voordat het doek van de kersverse limousine werd getrokken 10% van de lokale verkoopdoelstelling over heel 2014 te realiseren.

De Koreaanse autobouwer schreef nog voor de officiële onthulling gisteren meer dan 3.500 koopcontracten. De verwachting is dat Hyundai op jaarbasis 32.000 stuks zal verkopen in Korea. Tezamen met de overzeese verkoopprognose verwacht de fabrikant in een heel jaar 60.000 exemplaren te kunnen afzetten.

Europa

Hyundai brengt de Genesis als eerste op de Koreaanse markt. Andere markten als het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en China volgen volgend jaar. De auto komt voor het eerst ook in Europa en Rusland op de markt, zij het dat een carrière in Nederland er voor het model niet in zit.

Limousine

De Genesis is compleet nieuw ontwikkeld, waarvoor de autobouwer vier jaar uittrok. Het resultaat is een 4,99 meter lange en 1,89 meter brede limousine. Door de wielbasis ten opzichte van de vorige editie met 7,5 cm te verlengen tot 3,01 meter biedt de Genesis meer interieurruimte dan voorheen. Hyundai voorziet de wagen van voor het merk nieuwe technieken, zoals een dodehoeksignaleringssysteem, head-up display, een waarschuwingssysteem voor het wisselen van rijstrook zonder richting aan te geven (LDWS) en een cruise control (ACC) die automatisch afstand houdt tot zijn voorganger. Vierwielaandrijving behoort nu ook tot de voorzieningen.

Award

De eerste generatie Genesis verscheen in 2008 op de Koreaanse markt. Van het model werden totaal 250.000 stuks wereldwijd verkocht, verdeeld over een levenscyclus van zes jaar. In 2009 wist de concurrent van de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8 als eerste Koreaanse auto de titel North American Car of the Year te behalen.