1045477
Vrij

FIAT 124

Terugblik Auto van het Jaar 1966

Hele volksstammen, ja zelfs hele generaties zijn, zonder het misschien zelf te weten, opgegroeid met de Fiat 124. Want ook al 124 zelf ´maar´ acht jaar lang op de markt, de verschillende derivaten van de beroemde Fiat zijn tot in de jaren negentig geproduceerd, waarmee de Fiat 124 als ontwerp een van de meest succesvolle auto´s aller tijde genoemd kan worden. In Nederland werd het model jarenlang verkocht als de Lada 1200, een auto die zo ongeveer de cultstatus bereikt heeft.

De Fiat 124 was ten tijde van zijn introductie een “hoogst moderne wagen” in de modelreeks van Fiat. Bovendien deed het merk bij de introductie van de 124 in feite aan downsizen avant la lettre, want waar de concurrentie steeds grotere motoren aanbood, bracht Fiat de cilinderinhoud juist terug en bood de 124 met een 1200 cc-motor aan. Het was desalniettemin een felle auto, zo schreef Autovisie in 1966, vooral dankzij de “typisch Italiaanse versnellingsspatiëring”, wat zoveel betekende dat de auto “fel in de bergen en zuinig op de autostrada” was. Bovendien schakelde de bak “heel plezant”. Die ritten in de bergen moeten plezierig zijn geweest, want het weggedrag van de 124 werd omschreven als “heel aantrekkelijk”. Het grensbereik lag ver weg en dankzij het stuurkarakter was de auto zeer goed in de hand te houden. “Een zeer begeerlijk complex van kwaliteiten”.

Voor zijn tijd was de Fiat een brede auto, voorzien van al even breed rubber, waardoor de eenvoudig gelijnde auto lekker vierkant op zijn wielen stond. Misschien was dat wel de reden waarom dit ontwerp zo succesvol werd. In zijn meest oorspronkelijke gedaante is de 124 tot 1994 geproduceerd als de Turkse Tofa? Serçe. In Egypte is een van de nazaten van de Fiat, de Lada 2107, tot 2007 in productie geweest.