Nieuws/Vrij

Eerste testnotities Jeep Cherokee: stijlbreuk

Jeep slaat een andere weg in met de vijfde generatie Cherokee. Niet alleen met een spraakmakend uiterlijk, maar ook met verrassende rijeigenschappen op het asfalt. Met dank aan Fiat.

Slikken

Het traditioneel bonkige uiterlijk van de Cherokee heeft plaatsgemaakt voor een tamelijk opvallend gestileerde SUV. Een beetje een kleine Grand Cherokee. Afschuwelijk of prachtig? Laten we zeggen dat hij niet erg fotogeniek is, maar in het echt best stoer overkomt. Hoe dan ook, de trouwe Cherokee-rijder zal in elk geval even moeten slikken, want hij lijkt totaal niet meer op zijn voorganger.

Slikken moeten de fans ook als ze de SUV over het asfalt sturen. Niet van ellende, maar van verrassing. De Cherokee rijdt niet meer als een terreinauto, maar als een opgehoogde personenauto. Als een softroader dus, om er maar eens een populaire term bij te halen. En dat moet ook als je wilt concurreren met de Ford Kuga, de Kia Sportage, de Honda CR-V en de Toyota RAV4.

 

Sprongen

In het segment van de medium-SUV gaat het om verfijning, zowel in weggedrag als interieur. Het dashboard is samengesteld uit deels harde en deels zachte materialen. Het is overduidelijk dat Jeep hier geen stapjes, maar sprongen heeft gemaakt. Geen Duits niveau, maar de kwaliteitsbeleving bevindt zich nu in de buurt van Kia en dat is tegenwoordig een compliment.

Het onderstel is gebaseerd op het platform waarop ook de Alfa Romeo Giulietta staat en laat dat nou net een auto zijn die uitstekend rijdt. Niet dat de Cherokee nu de Ford Kuga van zijn troon stoot door zijn dynamische kwaliteiten. Maar het is zeker geen 4x4 die zich onhandig door bochten klungelt zoals zijn voorganger. Dat alles door een stugge vering en goed gekozen demping met een verrassend stevig rijdend eindresultaat. Opmerkelijk, gezien de gereden auto’s afgestemd waren volgens de Amerikaanse specificaties. Voor Europa wordt het onderstel nog iets stugger en de elektrische stuurbekrachtiging gaat nog iets minder assisteren. Als ze bij Jeep maar niet doorslaan, want eigenlijk is de auto voor de gemiddelde Amerikaan nu te stug, maar voor Europa prima op smaak.

 

2014 in NL

Jeep heeft nog even de tijd voor de finetuning, want pas in het tweede kwartaal van 2014 komt de Cherokee in Nederland op de markt. Met een 3.2 V6 met 271 pk of een 2.0 MultiJet diesel van Fiat met twee nog onbekende vermogensafgiftes. Reken op 150 pk en een krachtigere versie. Er is keuze uit voor- of vierwielaandrijving en de diesel wordt ook leverbaar met een handbak. De V6 heeft standaard een 9(!)-trapsautomaat van ZF en dat is een bijzonder stuk mechaniek. De prijzen zijn nog niet bekend.

 

Pluspunten

+ Rijdt als een softroader+ Kwaliteitbeleving interieur veel beter+ Fiat-diesels

 

Minpunten

- Uiterlijk even wennen- Voorlopig is enige benzine een V6- Schokkend anders voor Cherokee-fans

 

Lees binnenkort meer in Autovisie Magazine over de nieuwe Jeep Cherokee