Nieuws/Vrij

Column Jeroen Jongeneel: REKENEN

Zelfs een uitgesproken rekenwonder als mijn fiscaal adviseur komt er niet meer uit: waar mag ik hoe hard rijden en wanneer? Dat leverde hem een (niet aftrekbaar) bonnetje op.

Jammer maar helaas. Hij wist het even niet meer op die A2, daar mag je toch na zevenen ’s avonds sneller? Ja, hielp ik hem uit de droom, blij als ik was dat de rollen eens omgedraaid konden worden. Maar op dat deel waar je alleen maar weiland opzij ziet, dáár niet.

Vriendelijk als ik altijd ben probeerde ik voor hem enige orde te scheppen in de chaos van verschillende maximum snelheden. Luister, zei ik (meestal is dat zíjn tekst), stel je mag ergens 100 km/u rijden, velen houden dat dan ook exact aan op de snelheidsmeter. Onbekend als ze zijn met het feit dat die een afwijking heeft. Bij mijn leasebolide is 106 km/u bijvoorbeeld in werkelijkheid nog maar 100. Je doet dus niets verkeerds, wanneer je die afwijking inbouwt en met ongeveer 106 op de klok een trajectcontrole doorkruist. Maar verder zijn er ook nog de zogenaamde ’marges en meet- correcties’ van de overheid. Om het nog wat onduidelijker te maken: die verschillen ook weer van weg tot weg. Ik zag hem de wenkbrauwen al fronsen.

Er is namelijk een zogenaamde ’ondergrens’, ging ik onverstoord door. Op een 80 km/u-weg word je pas bekeurd vanaf 7 km/u te snel, op een 100 km/u-weg wordt dat ineens vanaf 8 km/u, maar bij een 130-limiet dáált daar die tolerantie ineens weer naar nog maar 6 km/u. En er gaat voor wat betreft het boetebedrag dan nog een bepaalde correctie af, die óók weer anders is, onder of bóven de honderd. Hij zakte weg. Je moet het gewoon even weten, stak ik hem een hart onder de riem, het staat allemaal op www.om.nl.

O ja, zei hij, ik begrijp het, dat betekent dus dat ik bij een 100-bord bij de méting minimaal 108 km/u moet rijden, wil ik die bekeuring echt krijgen? Maar op mijn snelheidsmeter is dat misschien wel 115 of nog meer. Theoretisch zou ik dat dus voortaan onbestraft kunnen rijden? Inderdaad, zei ik, maar dan rijd je dus te snel en dat is niet netjes. Laten we daar maar wél duidelijk over zijn.