Nieuws/Vrij

Conceptcar-regen Daihatsu op autoshow Indonesië

Dat Daihatsu niet meer actief is op de Europese automarkt betekent niet dat de activiteiten van het merk op een laag pitje staan. Het merk leeft namelijk nog altijd voort in landen als Japan en Indonesië. Tijdens de Indonesian International Motor Show 2013 in Jakarta pakt het merk groots uit door er liefst acht conceptmodellen te presenteren.

CUV Concept

Laten we beginnen met de CUV Concept (Crossover Utility Vehicle). Dit crossover-achtige prototype geeft een voorbode van de opvolger van de Terios. Het conceptmodel heeft zogeheten zelfmoorddeuren en volgens Daihatsu mag je de auto zien als een lifestyle crossover wat in feite betekent dat hij hip oogt maar ook functioneel is.

DR-Estate Concept

Een ander conceptmodel van Daihatsu is de DR-Estate Concept. Het opvallende studiemodel is een doorontwikkeling van de DR gepresenteerd in 2012. Het model is nu gespoten in een gele tint en heeft verschillende aluminium componenten. Hij maakt gebruik van een 660 cc grote driecilinder. De auto geeft mogelijke een voorbode van de Copen de augustus vorig jaar van de markt verdween.

UFC-2 Concept

Ultra Function Concept, dat is waar de afkorting UFC voor staat. Het cijfer 2 refereert aan het feit dat dit een doorontwikkeling is van het UFC-conceptmodel dat Daihatsu vorig jaar al toonde. De UFC-2 is een zevenzits compacte MPV met een wat bijzondere styling. Zo is de voorzijde rond van vorm terwijl de designers achteraan kiezen voor een hoekig design. De auto geeft mogelijk een voorbode van de Alza-opvolger. Dat model is een van de populairste MPV-modellen van Indonesië.

NC-Y en NC-Z concept

Heel bijzonder zijn deze twee conceptmodellen niet. Het zijn simpele designstudies die een indicatie geven welke richting Daihatsu op kan gaan in het segment van compacte stadsauto’s. De afkorting NC staat voor New Car. Y en Z zijn designopties.

Ayla GT, Ayla Luxury en Ayla X-Track Concept

Daihatsu sluit de conceptenregen in Jakarta af met de Ayla GT, Ayla Luxury en Ayla X-Track concepts. Feitelijk zijn ze allemaal gebaseerd op de Ayla die al geleverd wordt, maar hebben ze alledrie een andere aankleding. Daihatsu onderzoekt hierbij welke mogelijkheden het Ayla-model biedt. Zo is de GT een sportieve variant, de Luxury een wat luxer aangekleed model en heeft de X-Track de looks van een off-roader.

Belangrijke markt

Dat Daihatsu de acht conceptmodellen op Indonesisch grondgebied presenteert is op zich niet heel vreemd, want 70 procent van de verkopen buiten Japan vinden in Indonesië plaatst. Bovendien is het land een groeiende economie wat positieve effecten kan hebben op de afzet van Daihatsu. Vorig jaar groeide autoverkoop er met 25 procent naar 1,1 miljoen units. In Zuidwest-Azië blijft Thailand tot nu toe de grootste markt met 1,4 miljoen nieuw verkochte auto's in 2012.