Nieuws/Vrij

Dilemma Subaru: meer mainstream of niche blijven?

Subaru staat voor een moeilijke beslissing. Een niche-merk blijven, of het de grote spelers een beetje moeilijker gaan maken.

Fuji Heavy Industries

De aandelen van Subaru zijn sinds het begin van 2012 vijf keer zoveel waard geworden. Daarmee is Subaru, naast Tesla, een van de succesverhalen van de afgelopen jaren. Volgens Yasuyuki Yoshinaga, de directeur van Fuji Heavy Industries, het overkoepelende bedrijf waar Subaru onder valt, staat het bedrijf nu voor een moeilijke keuze: meer volumemodellen erbij verzinnen, of blijven doen waar ze goed in zijn, namelijk auto's voor een relatief kleine, maar trouwe, markt bouwen.

Intern debat

Yoshinaga, tegen Bloomberg: "Sommige mensen in het bedrijf willen auto's maken voor groeimarkten als India en ook goedkopere auto's voor de andere markten, maar is dat wel de goede richting voor Subaru?" Zijn twijfel wordt versterkt door het feit dat Toyota de grootste aandeelhouder is van Fuji Heavy Industries. "We zijn geen autobouwer die zo groot kan worden als Toyota. En stel dat we wel zo groot zouden kunnen worden, betekent dat dat we eigenlijk geen Subaru meer zijn."