Nieuws/Vrij

Test: Bentley Continental GTC Speed

Gedistingeerd genieten

Het zijn subtiele exterieurdetails als een zwarte grille en W12-emblemen op de voorschermen die de buitenwereld vertellen dat het om de Speed-uitmonstering van de Bentley Continental GTC gaat. Want hoewel we het hier over het sportieve topmodel hebben, blijft de Conti een zeer gedistingeerde automobiel.

Hij straalt niet uit de allersnelste Bentley voor de openbare weg te zijn. Evenmin daagt hij de bestuurder continu uit. Maar hij kan het allemaal wel. De GTC Speed is een welhaast perfecte mix van luxe gran turismo en sportwagen. De kolossale 6.0 W12-motor met dubbele turbo zorgt met zijn 625 pk voor imponerende acceleratiecijfers, zoals 0-100 km/h in 4,2 tellen en 0-160 km/h in negen tellen. Hij belooft een top van 325 km/h, waarmee de GTC menig sportwagen ver achter zich laat. Maar wanneer je op hoge snelheid rijdt, we tikten op de Autobahn geregeld de 300 km/h aan (met geopend dak nota bene), zit je net zo ontspannen achter het stuur als dat je een romantische komedie op tv aan het kijken bent.

Bruikbaar

Zijn vierwielaandrijving maakt hem zelfs bruikbaar tijdens een wintersportvakantie, terwijl de vier zitplaatsen de GTC tot een gezinsauto verheven. Snel, praktisch, bruikbaar, dat is waar de €317.600 kostende Continental GTC voor staat. Maar waarom zou je dan de W12 Speed verkiezen boven de fors minder dorstige V8? Natuurlijk status, maar hij biedt meer, al kom je niet echt verder dan het rustieke motorkarakter en het prestatiepotentieel. De zwaarlijvige GTC Speed is waar het leven voor bedoeld is: genieten, ontspannen, plezier hebben en bovenal doen waar je hard voor werkt. Natuurlijk kan dat ook in de V8-versie, al mis je dan de verfijnde exterieur aanpassingen als de donkere grille, het verlaagde onderstel, gerestylede onderbumper en het W12-embleem op de flank. Het oog wilt misschien ook wat.