Nieuws/Vrij

Datsun van start, Go trapt af

Op de Indiase markt heeft Nissan-submerk Datsun weer tot leven gewekt door een vijfdeurs hatchback onder de naam Go te lanceren. Met het model en merk mikt Nissan op de autokoper in landen waar een enorm verkooppotentieel zit. India bijt de spits af.

De Indiase consument hoeft niet meteen naar de Datsun-dealer te rennen, want de Go laat nog tot begin 2014 op zich wachten. De auto is vandaag voorgesteld, want de fabrikant wil er zo voor zorgen dat de Indiase autoliefhebber zijn aankoop voor een compacte en goedkope auto enkele maanden uitstelt totdat de Go van Datsun er is. Tijdens de onthulling van de auto zei Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn: "Datsun zal veel Indiase consumenten helpen om hun droom van een auto te bezitten te realiseren."

India

Volgens Ghosn heeft Nissan nu een marktaandeel van 1,2% in India. "We willen naar 10% op de middellange termijn", legt hij uit. "Datsun zal hierin een belangrijke rol spelen." Vandaar dat de Datsun Go in de Indiase fabriek te Chennai wordt gemaakt, waar momenteel al Renaults en Nissans van de band rollen. Na de verkoopstart in India gaat Datsun de auto ook in Zuid-Afrika, Rusland en Indonesië leveren. Verkoop in West-Europa staat niet gepland.

Hyundai  Suzuki

De Datsun Go gaat in het land minder dan Rs 400.000,- kosten (zo'n € 5.100,-), waarmee de Japanse hatchback de concurrent wordt van de Hyundai i10 en lokale Suzuki Alto. Hij telt vijf deuren en beschikt over vijf zitplaatsen. Voor de aandrijving zorgt een 1.2-benzinemotor.

De Go is het eerste model van het merk. Volgend jaar komt er een tweede type bij. In 2016 volgt de volgende stap.