1099992
Vrij

Het is bijna kunst

Eerste testnotities: Citroën C4 Picasso

Of moeten we zeggen dat het een kunst is om hedentendage nog met iets bijzonders, iets verrassends te komen.?

Eigenwijs

Welnu, Citroën is daar zeker in geslaagd met deze derde generatie Picasso. Gewoon een fraaie auto ook, die dankzij het nieuwe, modulaire PSA-platform mooi vierkant op de wielen staat en die dus verrassend goed rijdt.

Aangenaam en bijonder ruim interieur ook, met nieuwe vondsten qua design en materiaalgebruik. Ondanks eigenwijs dashboard wijst alles zich vanzelf; zelfs de grootste nitwit kan met deze auto overweg. We hebben helaas nog niet kunnen rijden met de (naar het schijnt enorm verbeterde) semi-automaat.

Zoals meestal bij PSA is ook hier de diesel met 115 pk weer de fijnste versie. De THP155, die we ook reden, stond op optionele 18 inch wielen met Pilot Sport 3 rubber waarmee je schandalig hard de hoek om kunt maar die het nog matige veercomfort op kleine oneffenheden zeer nadelig beïnvloeden. De prijs van de nieuwe C4 Picasso begint bij 25.790 euro. De voordeligste dieselversie staat voor 28.590 euro in de prijslijst.

Pluspunten

+ Fraai verrassend uiterlijk

+ Ruim, functioneel interieur

+ Fijne diesel

+ Uitstekende wegligging

Minpunten

- Matig veercomfort op korte oneffenheden

- Harde zittingen achterin