1107360
Vrij

Bentley powered by Porsche

De hybride aandrijflijn van de nieuwe Porsche Panamera S E-Hybrid zal waarschijnlijk ook in een Bentley dienst gaan doen. Dat concluderen wij na een technische workshop waarin alle details uit de doeken werden gedaan.

Tijdens de workshop werd aangegeven dat ook andere merken binnen het concern van deze techniek gebruik kunnen maken. Reken dus gerust op een Bentley-hybride. Mogelijk maakt die gebruik van een supervariant van deze aandrijflijn waaraan Porsche nog werkt. Die heeft een nog krachtiger versie van de elektromotor die ook meer toeren aan kan. Om de warmte die hierbij vrijkomt adequaat af te voeren is die elektromotor voorzien van zowel water- als luchtkoeling.

Grijnzend

Op de vraag of dit de techniek van de nieuwe 918 Spyder is, werd grijnzend gezegd: ‘dat zou kunnen’. Ook de aandrijflijn die nu in de Porsche Panamera S E-Hybrid zit, is al state-of-the art te noemen. De hybride-techniek biedt de mogelijkheid maximaal 36 kilometer volledig elektrisch te rijden. Dat kan zelfs tot een snelheid van 135 km/h. Het systeem staat daarbij in de E-Power modus. Eenmaal op de snelweg waar de V6 verbrandingsmotor wordt ingeschakeld, rij je in Hybride-modus waarbij de remenergie wordt benut om de accu te laden.

De E-charge modus geeft de mogelijkheid om de accu tijdens het rijden op te laden. Dit gebeurt door het toerental van de motor tijdens een snelwegrit iets te verhogen. Zo kan in drie kwartier de accu worden opgeladen zodat bij het verlaten van de snelweg weer geheel elektrisch kan worden gereden. De watergekoelde elektromotor die een vermogen levert van 70 kW is gemonteerd tussen motor en de achttraps Tiptronic S automaat.