1108106
Vrij

Overdaad schaadt

Filmrecensie| The Great Gatsby

Baz Luhrmann had wat recht te zetten. Na zijn successen Romeo + Juliet en Moulin Rouge! kreeg de filmmaker zijn megalomane luchtkasteel Alexander the Great financieel niet van de grond. En Australia ' de epische ode aan zijn geboorteland ' werd maar matigjes ontvangen. De regisseur zoekt revanche met The great Gatsby, de verfilming van de klassieke great American novel van schrijver F. Scott Fitzgerald.

Oorlogsveteraan en schrijver Nick Carraway (Tobey Maguire) verhuist van Minnesota naar New York. Hij wordt buurman van Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), een zonderlinge rijkaard die de spectaculairste tuinfeesten van Long Island geeft. Carraway ontdekt dat zijn nichtje Daisy Buchanan (Carey Mulligan) en Gatsby ooit geliefden waren en regelt een nieuw afspraakje. Het wordt een weerzien met desastreuze gevolgen.

Met The great Gatsby reist Baz Luhrmann op vakkundige wijze terug naar de roaring twenties. Geheel in de geest van Fitzgeralds poëtische idioom toont hij een weelderige wereld vol van champagne doordrenkte feesten, hypnotiserende jazz en losse moraal. In dat bruisende decor zet Leonardo DiCaprio een prima Gatsby neer: grappig en romantisch, maar ook duister en getroebleerd.

Toch is deze extravagante boekverfilming niet geheel geslaagd. Het sterke acteren van de cast (let op Joel Edgerton als Daisy*s man Tom) kan het vlakke scenario van Luhrmann en Craig Pierce niet redden. Daarbij strooit de cineast te kwistig met visuele (3D-)trucjes, virtuoze montages en bombastische muziek. Niet het hart van het verhaal, maar de audiovisuele aankleding krijgt te veel de overhand in een film die nergens verveelt, maar ook niet beklijft.

POPULAIRE VIDEO'S