1118729
Vrij

Peter Schreyer: "Minder overlapping modellen Kia en Hyundai"

Peter Schreyer is nog maar twee maanden de designbaas van zowel Kia als Hyundai. Toch heeft hij al een duidelijke visie op het toekomstige design van de twee merken. "Belangrijk is dat de identiteit van de merken beter wordt gescheiden en dat er goed wordt gekeken naar de positionering van een model op de markt."

Minder overlapping

Maar dat is niet de enige wens van Schreyer. De modellen van Kia en Hyundai moeten elkaar minder overlappen. De ontwerper noemt onder meer de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento als voorbeeld, maar ook de i30 en Cee'd. "Ik denk dat we kunnen zorgen dat de modellen een verschillend doel krijgen door ze beter van elkaar te scheiden. Misschien moet de ene ruimer zijn en de andere wat slanker en lager", zegt de designer.

Imago Kia

Volgens de designer schuift het imago van Kia de laatste jaren langzaam naar het territorium van Hyundai. Traditioneel gezien is Kia het sportievere, goedkopere merk en Hyundai meer een premium merk. Het is aan Schreyer te zorgen dat die verschillen groter worden, maar wel met behoud van het DNA.

Grotere verschillen

Schreyer wil Hyundai een nieuw gezicht geven. Veel van dat design is terug te zien in de recent gepresenteerde HND-9 Concept die afgelopen maand op de Seoul Motor Show werd onthuld. Belangrijk bij het creëren van dat nieuwe gezicht is dat er grotere verschillen zijn tussen Hyundai en Kia. Als voorbeeld haalt hij de Volkswagen Golf en Audi A3 aan. Niet zo vreemd, want Schreyer heeft immers 26 jaar gewerkt bij de Volkswagen Groep. "De Golf en A3 hebben beide hetzelfde formaat, opereren in hetzelfde segment, maar het zijn compleet andere auto's. Iemand die een Golf koopt, zal nooit een A3 aanschaffen. Andersom ook niet. Als we dit bereiken kunnen we meer klanten trekken", aldus Shreyer.

Tijd

"Hoe we dit allemaal gaan bereiken is nog even afwachten. Ik ben net twee maanden actief in deze functie. Ik heb er zelf ook nog wat tijd voor nodig, maar het basis-DNA is aanwezig. Kia is jonger en sportiever. Hyundai meer premium en gericht op performance", zegt hij.