Nieuws/Vrij

Getest: Volvo V40 Cross Country

Offroadvarianten op basis van een auto uit de compacte middenklasse zijn er nauwelijks. Volvo ziet afzetmogelijkheden, vandaar dat het Zweedse merk met de V40 Cross Country komt. Zeg maar, de stoere variant van de degelijke V40. Meerprijs: twee mille.

Dat valt op zich mee, voor een auto die er ontegenzeggelijk capabel uitziet. Maar behalve wat plastic versierselen aan voor- en achterzijde met aluminiumkleurige ’beschermplaten’, van echt alu vervaardigde dakrails en vier centimeter meer bodemvrijheid biedt een Cross Country niets meer dan een gangbare V40, waarvan Volvo er het afgelopen in Nederland al 3000 verkocht.

Echte Cross Country-eigenschappen kan ook, dan moet je echter minimaal 46 mille aftikken. Dat kost een T5 met vierwielaandrijving (AWD) en automaat. Nogal fors meer dan de 28.495 euro waar een basis Cross Country (met voorwielaandrijving) per direct voor bij de dealer staat. Die AWD is vooralsnog alleen leverbaar in combinatie met die heerlijke 254 pk sterke vijfcilinder motor. Een gemiste kans, want ook de zakelijke rijder, die kiest voor een zuinige V40 D3, koerst soms richting de Alpen en doet dat graag met een maximum aan tractie. Volgens Volvo vraagt de markt niet naar voordeliger varianten met AWD. Bij VW en BMW denken ze daar overigens duidelijk anders over, getuige de 120d xDrive en de Golf 2.0 TDI 4Motion.

Rijden in de Cross Country is eigenlijk nauwelijks een andere ervaring dan in de normale V40. Door de langere veren is een fractie comfort ingeleverd. Kies je voor de optionele 19 inch wielen, dan zal het rijcomfort extra afnemen. Een mooi compromis vormen de 18 inch wielen. Gezien het succes dat Volvo momenteel met de V40 heeft, zal de Cross Country ook een zekere afname gaan genieten, maar de kans dat het veel T5’s met AWD zullen zijn, lijkt klein. Een echte bluf-SUV dus, deze Cross Country.