Nieuws/Vrij

KLEINER EN FIJNER

Getest: Peugeot 208

Bij Peugeot hebben ze het licht gezien. Daarom is de 208 ten opzichte van de best wel iets te dikke 207 een zevental centimeters gekrompen en meer dan 100 kilo afgevallen. Hij wordt geleverd als driedeurs hatchback én als 800 euro duurdere vijfdeurs, maar niet meer als SW. De benzine- en dieselmotoren lopen in kracht uiteen van 68 tot 155 pk en de eerste uitvoeringen worden volgende maand al leverbaar.

In zekere zin zou je de 208 dus meer als de echte opvolger van de 206 kunnen zien. Dat handig strakgetrokken ’oudje’ is als ’206 plus’ overigens nog steeds in productie. De nieuwe 208 doet qua uitstraling en rijden weer denken aan die prettig lichtvoetige en sympathiek ogende Peugeot van weleer.

Netvlies

Toch is de 208 een uitermate eigentijdse auto. Hij valt in z’n geheel erg prettig op het netvlies en bij nadere bestudering zijn er talloze mooie details. Verder een dashboard met daarop een (fraai) en relatief hoog geplaatst instrumentencluster, waar je óver het kleine stuurwiel heen naar tuurt. Hoe werkt dat in de praktijk, is natuurlijk de brandende vraag. Welnu, daar is eigenlijk niks mis mee en het went snel. Maar om nu te zeggen dat het een ’vernieuwing’ is waar we vanaf nu niet meer zonder zouden willen? Nee, ook weer niet.

De mondhoeken krullen vanzelf omhoog tijdens het rijden met dit Peugeootje. Vooral omdat hij zo fijn stuurt. Dat kán dus wel nog steeds, ook met de elektrische bekrachtiging van tegenwoordig. Waarop heel vaak iets valt aan te merken, zeker in de beginperiode van die nieuwe techniek reageerden elektrisch bekrachtigde stuurinstallaties ronduit vaag. Je voelt in de 208 echter precies in de besturing al het moment waarop de auto de neiging krijgt om met de neus naar buiten te glijden (onderstuur) en verder reageert de installatie lekker direct en wordt bij elke rijsnelheid de juiste weerstand geboden. Je hebt daarbij wel het gevoel een beetje ’op’ de auto te zitten, mede door de diepe uitsnede van de portierruiten. Achterpassagiers zullen dat niet zo ervaren, die zitten zeker in de driedeurs lekker beschut.

Goed formaat

Al te groot moeten ze daar overigens niet zijn, want vier personen die langer zijn dan 1.80 meter houden het geen uren uit in deze Peugeot. Maar voor die categorie biedt het merk genoeg andere auto’s aan. De 208 heeft gewoon een goed formaat, is gevoelsmatig even ’ruim’ als z’n voorganger en heeft een alleszins bruikbare kofferruimte met een inhoud van minimaal een kleine 300 liter.

Een speelse en ook functionele auto met een enorm groot dashboardkastje, met prima meubilair en een fijn weggedrag. Peugeot is er (nog) meer dan bij de 207 in geslaagd prima veercomfort met strak sturen te verenigen. Toch een beetje jammer van het boven de 50 km/u wakker wordende stabiliteitssysteem (ESP), waardoor je niet echt de kans krijgt feestelijk met het gaspedaal te sturen. Al te leuk mag het tegenwoordig natuurlijk niet meer worden.

En daar zorgt de wat ’taai’ aanvoelende 1,6 liter E-HDi-dieselmotor met 92 pk/230 Nm die we reden ook een beetje voor. Niet overenthousiast reagerend en bij wat hogere toerentallen wat rauw klinkend. Van de op een na sterkste diesel (hij is er ook met 115 pk) verwacht je onwillekeurig iets meer. Maar nul tot honderd duurt zeker 11 tot 12 seconden (officieel 10,9 tellen), de top is met 185 km/u echter uiterst bevredigend.

Automaat

Erg zuinig is zo’n diesel met start-stopautomaat natuurlijk weer wel (gemiddeld maar 3,8 l/100 km, 98 g/km CO2, 20% bijtelling), maar de 208-leasekraker wordt toch de nog iets kleinere 1.4 e-HDi-diesel met 2-Tronic automaat. Die is maar 68 pk sterk, maar heeft een CO2-uitstoot van slechts 87 gram, waarmee die uitvoering tot en met 2013 in de laagste 14% bijtellingscategorie valt.

De goedkoopste uitvoering van de nieuwe 208, met 68 pk 1.0 driecilinder benzinemotor, kost als driedeurs €12.990, maar wordt pas in september aan het gamma toegevoegd. Vanaf volgende maand komt de levering op gang met op benzinegebied de 1.2 VTi (82 pk) als goedkoopste uitvoering, die kost €13.700. Genoemde spaardiesel is er vanaf 15 mille. De sterkste 155 pk-uitvoering kost €19.950, maar is er ook pas dit najaar. De aantrekkelijkste benzineversie wordt de 95 pk 1.4 VTi, die €14.350 moet gaan kosten.

Een fraai ogende nieuweling met een aantrekkelijk design, voldoende binnenruimte en ook prijstechnisch keurig binnen de perken.