Nieuws/Vrij

Autogekken op zijwegen: Hong Qi

Met modelauto’s hebben de Chinezen al veel meer succes op de westerse markt. Er is bijna geen merk dat niet tenminste een deel van zijn modelauto’s door vaardige Chinese vingers in elkaar laat zetten. Daarnaast zijn er een paar puur Chinese fabrikanten die voor eigen rekening modelauto’s op de markt brengen, zoals Paudi. Maar de meest bijzondere Chinese producent is in mijn ogen Century Dragon.

Keuken

Dit in Hong Kong gevestigde merk is onderdeel van Konstar, een bedrijf dat keukenbenodigdheden maakt. Je weet wel: pepermolens, appelschillers, komkommersnijders en meer. Veel handzame producten, gemaakt van kunststof. De eigenaar van dit bedrijf is meneer York Wong. Hij is in zijn vrije tijd oprichter en voorzitter van de Hong Qi Club in Hong Kong en heeft in de fabriek ook een aantal Hong Qi’s staan. Hong Qi – dat Rode Vlag betekent – is het merk dat de Chinese overheidslimousines bouwt. Als liefhebber van het merk vond Wong dat het hoog tijd was dat de Hong Qi ook op schaal gemaakt zouden worden en in 2003 was dat de start van zijn eigen merk Century Dragon.

Prototype

Toen het met de min of meer gewone auto’s was gelukt, wilden de Chinezen ook hun eigen statiekarossen bouwen. In 1958 kwam de allereerste Hong Qi uit, de CA72-LE. Die enorme koets werd ontwikkeld meteen na de Dongfeng en heeft dezelfde barokke vormen van de jaren ’50. Het verhaal gaat dat FAW een westerse auto leende van de Jilin Universiteit en van dat voorbeeld in 33 dagen een kopie bouwde. Van dat prototype werd de eerste Hong Qi CA72-LE gebouwd. Het is de Hong Qi waar Century Dragon een enorme variëteit van produceert. Zowel in 1:43 als in grotere schalen, in resin zowel als diecast en met een enorme precisie en verbluffend veel onderdelen worden Hong Qi’s gebouwd van diverse bouwjaren in allerlei uitvoeringen. Die allereerste Hong Qi bouwt Century Dragon in 1:43 als gesloten limousine en als Inspection Limousine, een vierdeurs cabriolet dus, die werd gebruikt voor de inspectie van de troepen bij de tiende verjaardag van de Volksrepubliek. Trots vermeldt de catalogus dat deze laatste bestaat uit 163 onderdelen en een combinatie is van resin en diecast onderdelen.

Bougiekabels

De bekendste Hong Qi is de CA770. Dit model verscheen in 1965 op het toneel. Het was een totaal nieuwe auto, veel sierlijker dan zijn voorganger, met een nieuw chassis, nieuwe motor en ruimte voor drie zitrijen in plaats van twee. Pas eind jaren ’80 werd de 770 uit productie genomen. In meer dan 20 jaar waren er talloze varianten van deze auto geproduceerd, waarvan Century Dragon ook allemaal modellen maakt. In de brochure van de Hong Qi CA 770 in 1:43 zien we foto’s van een onwaarschijnlijk gedetailleerd model. Het bestaat werkelijk uit een carrosserie die op een chassis is gemonteerd en onder de motorkap gaat de detaillering zo ver dat er ook zaken als bougiekabels en zelfs remleidingen te zien zijn.

Microfoons

Naast de gesloten limo was er een cabrioversie, ook weer om parades af te nemen en bezoekende staatshoofden aan het Chinese volk te tonen. Een gepantserde versie was er ook, die werd in 1969 gebouwd. In 1983 kwam er een Inspection Limousine, met een schuifdak en een trits microfoons op het dak, waarmee voorzitter Deng Xiaoping de troepen kon toespreken bij de 35ste verjaardag van de Volksrepubliek. Het huidige type van de overheidslimo is de Hong Qi HQE, die speciaal werd gebouwd voor de 60ste verjaardag van de republiek in 2009. Het is de eerste Chinese auto met een V12 motor. Ook deze auto is uitgevoerd voor een inspectie van de troepen, met een open dak en microfoons om de bevelen van president Hu Jintao door te geven.

Het wonderlijke is dat Century Dragon dit model van de actuele Chinese staatskarros in drie verschillende schalen maakt: 1:43, maar ook in 1:24 en 1:18! Prijzen beginnen bij een dikke 100 US dollar voor een 1:43 model, de 1:18 staat voor 1.259 dollar in de catalogus.

Freek van Leeuwen - Meer nieuws over modelauto's op Modelautokrant.