1160749
Vrij

Eerste testnotities: Jaguar XJ 3.0 V6 SC AWD

Op ijzige wegen in Canada reden we met de vierwielaangedreven versie van de Jaguar XJ. Juist in verraderlijke omstandigheden bewijst deze Jaguar een ijskonijn te zijn.

De vierwielaandrijving op Jaguars grote sedan is een noodzakelijke stap om in sneeuwrijke landen op de keuzelijst van de consument te blijven staan. In delen van de Verenigde Staten en Canada kiest namelijk acht van de tien kopers van een luxe sedan voor vierwielaandrijving. In Nederland ligt dat percentage uiteraard eerder andersom, maar in de Alpenlanden is vierwielaandrijving voor velen een vereiste. Aan die vraag kan Jaguar nu voldoen met de XF en de XJ. Jaguar gebruikt niet de techniek van zusterbedrijf Land Rover, maar wel de enorme kennis die bij het 4x4 instituut aanwezig is. Het aandrijfsysteem komt van het Oostenrijkse Magna Steyr waarna Jaguar de fijnafstemming doet, voordat de XF of XJ met de 3.0 V6 SC richting showroom gaat. Deze lekker klinkende compressormotor levert 340 pk en 450 Nm en is (voorlopig) de enige versie met AWD. Het extra setje aandrijfassen kost voor de XF 4385 euro, waarmee de goedkoopste uitkomst op 76.500 euro. Voor de XJ is de meerprijs een forse 9020 euro, door onder meer een hogere CO2-boete. Instappen kan vanaf 116.940 euro.

Koersvast

We rijden de XJ-versie met vierwielaandrijving en die is 70 kg zwaarder dan de achterwielaangedreven versie. De verdeling tussen de voor- en achteras vindt plaats door een zogenoemde transferkast aan de achterkant van de (uitstekende) standaard achttrapsautomaat. In dat extra huis bevindt zich een koppeling die elektronisch aangestuurd wordt en de aandrijfkrachten continu variabel tussen de assen verdeelt. In de rijmodi Normal en Dynamic gaan 95% van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. In de sneeuwmodus is het uitgangspunt 70% op de achteras en wegrijden gebeurt in 2. De vierwielaandrijving maakt van de XJ een uitermate vertrouwenwekkende en koersvaste limo. Het stuurgevoel is net als bij andere XJ’s wat sterk bekrachtigd, maar wel zeer precies. Het 4WD-systeem op de XJ blinkt uit in de soepele manier waarop het aandrijfkrachten blijft verdelen over voor- en achteras. Geen schokkerige acties en je voelt niet in de besturing dat de voorwielen aangedreven worden. Glijdt de auto iets over de voorwielen, dan worden er direct aandrijfkrachten naar achteren gestuurd en vice versa. Tot wel 100% op één as. De reactiesnelheden zijn zo kort, dat de auto voornamelijk neutraal blijft. Maar zelfs een powerslide behoort tot de mogelijkheden. Al waren de omstandigheden in Canada dermate moeilijk, dat er veelal over vier wielen werd gegleden over de spiegelgladde, opgevroren wegen.

Kansloos

Maar juist dan wordt glashelder waarom zoveel mensen in sneeuwrijke gebieden vierwielaandrijving kiezen. Simpelweg bittere noodzaak. De AWD XJ kruipt namelijk heuvels op, waar een achterwielaangedreven versie kansloos was geweest. Hij blijft goed controleerbaar in gladde omstandigheden en is in veel condities gewoon superieur aan een achterwielaandrijver. Eigenlijk kun je stellen dat de XJ met AWD verder gaat waar de achterwiel aangedreven versies moeten stoppen. Met behoud van het typische, lichtvoetige Jaguar-rijplezier. Daarmee beantwoordt Jaguar een vraag die in veel sneeuwrijke landen lange tijd niet beantwoord kon worden door het merk.

Pluspunten

+ Zeer goede wegligging+ Delicaat stuurgevoel behouden+ 4WD werkt op de achtergrond

Minpunten

- Flinke meerprijs- Voorlopig alleen op de 3.0 V6 SC