Nieuws/Vrij

PORSCHE 928

Terugblik Auto van het Jaar 1978

Dat de Auto van het Jaar-verkiezing een grote diversiteit aan winnaar opgeleverd heeft, zoveel moge duidelijk zijn. Niet alleen viel de eer ten beurt aan goede gezinsauto's en praktische stadsmini's, maar in 1978 ook aan een heuse sportwagen, de Porsche 928.

Autovisie omschreef de auto tijdens de eerste kennismaking als een gezegend met een "bijzondere, onmodieuze en dus tijdloze vormgeving." Daarin hebben we in zekere zin geen ongelijk gekregen, aangezien de 928 tot 1995 in productie is geweest, zij het zonder het succes dat Porsche met de 928 voor ogen stond.

De Porsche 928 had een 250 pk sterke V8 in de neus liggen, waarmee de auto binnen de modelreeks jaren lang uniek was. Sterker nog, tot de komst van de Cayenne SUV in 2002 was het de enige Porsche met een V8 voorin. Een belangrijke noviteit bevond zich echter aan de achterzijde van de auto, te weten de gepatenteerde, meesturende Weisach-as. Dit was in feite geen helemaal geen achteras, maar eerder een onafhankelijke achterwielophanging, die dankzij een vrij ingewikkelde geometrie meestuurde.

Ook bijzonder was de aandacht voor gewichtsbesparing. Zo waren de cilinderblokken van lichtmetaal, waardoor de motor slechts 245 kilo woog. Een heel net resultaat in die jaren. Daarnaast waren de motorkap, portieren en voorspatborden van aluminium, waarmee nog eens 30 kilo werd bespaard. Porsche durfde het dan ook aan om zes jaar garantie op het koetswerk te geven in een tijd dat de roestduivel vaak nog rond waarde. Dit alles resulteerde in de constatering van de jury dat de Porsche 928, ondanks dat het een bijzonder prijzige auto was, “met kop en schouders boven de totale oogst aan verkiesbare nieuwe modellen" uitstak, temeer je er iets heel bijzonders voor terugkreeg, aldus de jury: "een sensationeel geconstrueerde auto met tal van sublieme, uitsluitend op superkwaliteit gerichte technische oplossingen."