1189855
Vrij

Autogekken op zijwegen: brochure Audi 60

De hedendaagse Audi's staan bekend om hun hoge afwerkingsniveau, de superieure bouwkwaliteit en het eentonige design. Dat was in de jaren zestig wel anders.

PRIJZIGE BROCHURES

Blader door de brochure van de 60/60L en je krijgt een totaal ander beeld van Audi dan je vandaag de dag gewend bent van het merk. Nu werkt het Duitse merk met dikke, fraaie en vooral prijzige brochures. De folder van de 60/60L uit 1968 is niets van dat alles. In acht pagina's beschrijft Audi de complete auto, terwijl acht pagina's in de hedendaagse brochures al worden besteedt aan de techniek of aankleding van het model.

GUNSTIGER

De 60 valt volgens het foldertje in de zogenaamde 1,5 liter-klasse. Audi beschrijft de tweedeurs sedan als een "bijzondere auto" en schrijft zelfs "een economisch verantwoorde wagen". De 60L-versie is "even vernuftig, doch luxueuzer". Een schitterende tekst: "Hoe U de Audi 60 bij Uw vrouw kunt aanprijzen: Het is een echte Audi, doch desniettemin gunstiger in prijs dan menig andere automobiel in de 1,5 liter-klasse. Heeft innerlijk en uiterlijk het voorkomen van een limousine (en leverbaar met 4 deuren). Je ouders en Petra kunnen ruim achterin zitten. In de kofferruimte gaan ook nog de kinderwagen en 4 grote koffers. Rijdt op normale benzine en behoeft slechts om de 10.000 km een inspectie-beurt. En bovendien is de Audi 60 eenvoudig te bedienen."

IMMUUN VOOR ZIJWIND

In die tijd zijn voorwielaandrijving, de veiligheidsconstructie en snelheid typische Audi-kenmerken. De 60 beschikt over een watergekoelde viertakt-motor, met een DIN-vermogen van 65 pk. De topsnelheid bedraagt 144 km/h en in tien tellen zit je op 80 km/h. Bij de vermelding van de volledig gesynchroniseerde vierversnellingsbak benadrukt de fabrikant dat het systeem van Porsche komt. Als we de folder mogen geloven is de 60 immuun voor zijwind, wat te maken heeft met de "ideale gewichtsverdeling met het zwaartepunt in het voorste 3e deel" Het is maar dat u het weet.

MAKE-UP

De 970 kg lichte L-versie wordt door de autobouwer uitvoerig naar voren geschoven. Ten opzichte van de reguliere versie had de auto destijds een verchroomd uitlaatsierstuk, een 60L-embleem achterop, een gescheiden remsysteem, wielsierringen, make-up spiegel in de rechter zonneklep, elektrisch klokje, teakdessin bekleed instrumentenbord, asbakjes achterin en 3 mm geluiddempend vloertapijt.

De hier afgebeelde brochure werd in oktober 1968 door Audi verstrekt.