Nieuws/Vrij

Oogt compacter

Getest: Peugeot 208 1.2 VTi

De nieuwe Peugeot 208 is gekrompen in vergelijking met zijn voorganger, daardoor meer ’back to basics’.

Ontwerp: eigentijds gestileerd, waarbij echter geen fractie van de vertrouwde Peugeot-uitstraling verloren is gegaan.

Motor & transmissie: 1.2-driepittertje borduurt voort op bekende Toyota/Peugeot/Citroën-1.0, maar heeft wat meer inhoud en een distributieriem gekregen. Klinkt koud wat rauw, wel mooi zuinig. Schakelt losjes.

Weggedrag & remmen: het onderstel filtert op alle wegdeksoorten de hobbeltjes feilloos weg, stuurt uitermate direct rond middenstand.

Comfort: fijne stoelen, jammer genoeg niet traploos stelbaar, behoorlijk binnenruimte.

Concurrentiepositie: moet zich laten gelden in de Polo/Fiesta/Corsa-klasse, heeft trouwe klantenkring.

Prijs: €16.150.

Topsnelheid: 175 km/h.

Motor: 82 pk/118 Nm.

Verbruik/CO2: 1 op 22,2/102 g/km.

Eindoordeel: mooie kleinere allrounder met specifiek Frans karakter.