Nieuws/Vrij

Autogekken op zijwegen: brochure Ferrari 430 Scuderia

Alles waar een steigerend paard op staat, wordt verzameld. Niet alleen de auto's zelf, ook de potloden, schoenen, logo's, foto's en caps. In het geval van de autofolders pakt Ferrari de zaken slim aan. Sinds jaar en dag voorziet Ferrari de brochures van een nummer en dat zorgt ervoor dat er een big business in brochures is ontstaan.

De echte Ferrari-liefhebber weet welke brochure 1616/00 is. En ook 258/83 en 3819/11. De nummers zijn gekoppeld aan een uitgave. Een ander nummer betekent een nieuwe brochure of een herdruk. Maar Ferrari maakt ook uitzonderingen. Brochure 95993031 bijvoorbeeld. Dit boekwerk van de 612 Scaglietti is er met één nummer in twee verschillende uitgaves. In één van de twee zit namelijk ook een CD. Ferrari maakt liefhebbers gek, want ga dat allemaal maar eens bijhouden! Nu geeft Ferrari niet meer brochures uit dan Porsche, maar wie alle merken verzamelt moet een goede administratie bijhouden. Op eerdere uitgaves stond overigens ook de oplage. Stond er 3M dan wist je zeker dat er 3.000 stuks waren gedrukt. Ferrari claimt dat van de folder van de laatste GTO een stuk of 1.300 stuks zijn vervaardigd. Toch kom je de brochure regelmatig tegen.

WEBSHOP

Ferrari verkoopt haar brochures via haar eigen webshop en dealers, maar wie serieus geïnteresseerd is in de documenatie krijgt zo'n uitgebreid boekwerk cadeau. De minder bedeelden met een Ferrari-hart onder ons dienen echter tussen de 25 en 50 euro af te rekenen. Dat bedrag verschilt overigens per dealer. In Duitsland zijn de folders duurder dan in Nederland.

430 SCUDERIA

Brochure 3079/07 bespreekt de 430 Scuderia en was de eerste folder die van het model werd uitgegeven. De uitgave heeft een afwijkend formaat in vergelijking met de overige folders . Hij meet zo'n 25 bij 33 cm. Kenmerkend voor de brochure is het mooie beeld, één foto per spread. De tekst is beperkt tot de hoogtepunten van sportwagen. Ondanks de beperkte informatie doet deze folder wat die moet doen. Als liefhebber word je door de prachtige, met de computer bewerkte fotografie hebberig. Na het beeldmateriaal van het exterieur komt een spread met detailfoto's van het interieur. Stoelen en gordels , stuur en instrumentarium, curbstones en stuurbewegingen omgeven de tekst: "Nothing is useless. Everything is efficient". Een pagina verder somt Ferrari alle technische gegevens op. Gewoon ter bevestiging van wat je op alle foto's al kon raden.