Nieuws/Vrij

Autogekken op zijwegen: brochure London Taxi

Wie de befaamde Engelse Taxi ziet, denkt dat er maar één model in één uitvoering in één kleur wordt gebouwd. Uit de brochure blijkt echter dat de potentiële kopers keuze hebben uit een veelvoud van kleuren en uitvoeringen.

CLAIM

Bronze, Silver en Gold. Dat zijn de verschillende uitvoeringen, zoals LTI Vehicles de Engelse Taxi aanbiedt. Het bedrijf bouwt al bijna 80 jaar de beroemde taxi, maar niet in ongewijzigde vorm. In de afgelopen jaren zijn tal van modificaties doorgevoerd, al vallen die niet echt op. Het design is wat ronder, waarbij ook gekeken is naar de veiligheid van de inzittenden en omstanders. Ook op technisch vlak is de wagen stukken moderner geworden. In het vooronder van de 2006-uitvoering, zoals in de hier afgebeelde brochure wordt gebruikt, hangt een 2,5 liter viercilinder dieselmotor met common rail-techniek. De krachtbron komt van VM Motori. Aan de motor hangt een transmissie die volgens de brochure over een afstand van 600.000 mijl uitvoerig is getest. Dat is nog eens een claim.

MANOEUVRABLE

Onder het kopje 'Desirable' vermeldt LTI Vehicles het stylistisch ontwerp, het verbeterde interieur, ABS en de scheidingswand, terwijl onder 'Accessible' hoog wordt opgegeven voor de MPV-achtige leefruimte en instap. De Engelse Taxi is ook 'manoeuvrable', want onlangs de lengte van 4,58 meter bedraagt de draaicirkel slechts 8,53 meter. Let wel, de fabrikant voegt er aan toe dat genoemde waarde tussen de muren geldt. Tussen twee trottoirbanden is de draaicirkel dus nog kleiner.

ONAFHANKELIJK

LTI Vehicles, dat zich de grootste onafhankelijke Engelse autobouwer noemt, biedt de Engelse Taxi in één model aan, maar kan alle richtingen op. Het bedrijf attendeert de bestuurder ook op het feit dat hij of zij 3.000 uur per jaar achter het stuur van de zeszits taxi zit. Vervolgens komen alle voorzieningen aan bod. Extra lampjes, bergruimte, zitpositie en veiligheidsglas om enkele comfortverhogende voorzieningen te noemen.