Nieuws/Vrij

Special: Beauty and the MGB

De MGB heeft een leeftijd van 50 jaar bereikt. In 1962 kwam hij op de markt en nog steeds hebben mensen een zwak voor het model. Voordat de auto tijdens het Concours d’Élégance van het Loo wordt geëerd, zetten we hem nu al even digitaal in het zonnetje.

Klik hier indien deze digitale publicatie niet zichtbaar is

De MGB was de logische opvolger van de MGA die van 1955 tot 1962 werd gebouwd (101.081 stuks). De MGB is veel langer op de markt geweest, namelijk van 1962 tot 1980. Dat zijn achttien productiejaren. In die jaren kregen in totaal 523.836 een zwak voor het model, want dat is het exacte productieaantal van de MGB, MGC en MGB GT V8-modellen.

OF HIJ POPULAIR WAS? JAZEKER!

Voor MG was de 'B' de eerste monocoquesportwagen die door het merk werd ontworpen. Het mag gerust gezegd worden dat de verkopen van het model goed verliepen. Allereerst kwam de Roadster op de markt. Of die populair was? Jazeker! Anders had MG er nooit 399.070 van verkocht. De eerste serie is herkenbaar aan de trekdeurhendels op de portieren. Deze werden in 1965 vervangen door grepen met een drukknop. Vanaf oktober 1964 kreeg de 1.8 viercilindermotor standaard vijf krukaslagers en een oliekoeler.

 

ZWAARDER MAAR SNELLER

Drie jaar na de MGB Roadster verscheen in oktober 1965 de MGB GT met een vast dak. Het model werd ontworpen door Pininfarina en zette de sportieve hatchback-stijl extra kracht bij. Bovendien was het een 2+2. Ondanks het sportievere uiterlijk, was hij toch iets trager naar de '100' dan de Roadster mede door het gewicht van het dak (+114 kilo). De topsnelheid was daarentegen weer wel hoger met 170 km/h door de betere aerodynamica. Het model kreeg andere ophanging en een grotere voorruit. De MGB GT werd gebouwd van 1965 tot 1980. In totaal verlieten 125.282 exemplaren de fabriek. In 1967 verscheen de Roadster Mark II op de markt met een nieuwe achteras, een automaat, wijzigingen in het interieur en meer. MG bracht tevens de MGC op de markt met een 2,9 liter zescilinder 2,9-liter. Deze versie is herkenbaar aan de bult op de motorkap en is maar kort gebouwd: van 1967 tot augustus 1969.

 

Een ander uiterlijk kreeg de MGB en MGB GT in 1969. Meer chroom, een andere grille, Rostyle-wielen, een gewijzigd interieur met een ander stuurwiel en vinyl stoelen zijn kenmerken van dit model. De neerklapbare softtop van de Roadster was een extra tot augustus 1970. Standaard bewaarde je de kap in de kofferbak en bouwde hem zelf op.

BIJZONDERE MOTOR MGB GT V8

We praten over heel andere productieaantallen als we het hebben over de MGB GT V8 die van 1973 tot 1976 werd gebouwd. 2,591 verlieten er de fabriek. Zonde, want de 3528 cc grote Rover V8 was redelijk uniek. Het was destijds de lichtste massageproduceerde V8 op de markt. Hij werd allereerst gebruikt in de Rover P5B. Daarna nog in Buick Special en Oldsmobile F-85 en dus ook in de MGB GT V8. MG heeft nooit geprobeerd het model naar de VS te exporteren, ook al werd het model uitstekend ontvangen door de pers. British Leyland Motor Corporation maakte zich echter zorgen dat de MGB GT V8 de doodsteek zou betekenen voor de duurdere Triumph Stag. Zodoende werd het model maar kort gebouwd.

 

ANTWOORD OP MAZDA MX-5

De opzet van achterwielaandrijving en de motor voorin werd steeds populairder. In 1989 verscheen de Mazda MX-5 bijvoorbeeld op de markt. MG kwam in 1993 (toen in handen van Rover Group) met een antwoord: de MG RV8. Onder de motorkap lag een 3,9 liter Rover aluminium V8-motor. Trommelremmen en bladveren achter waren echter niet voldoende om de concurrentie bij te benen. De pers was over die aspecten dan ook niet enthausiast. Ondanks dat, is het productieaantal van 2.000 stuks helemaal niet slecht te noemen. Bovendien stond een jaar later al een nieuw model te trappelen: de MGF. En die werd een groot succes.

 

Test MG B GT 1971