Nieuws/Vrij

RENAULT 9

Terugblik Auto van het Jaar 1982

Het oordeel over van Autovisie over de Renault 9, winnaar van de Auto van het Jaar 1982-verkiezing, was destijds kort en bondig: ''het type auto dat Europa nodig heeft in deze zorgelijke tijden''. Nederland was namelijk in de ban van een hardnekkige recessie. Ook de rest van de wereld had te lijden van de naweeën van de tweede oliecrisis, die in 1979 economische teruggang had veroorzaakt.

Na het debacle met de14, die vanwege de wat merkwaardige vormgeving de bijnaam ´rotte peer´ meekreeg, had Renault de beroemde ontwerper Robert Opron in de arm genomen, om een middenklasser te tekenen die bij een groot publiek in de smaak zou vallen, maar desalniettemin een elegant voorkomen zou hebben. “De beschaafde eenvoud die het ontwerp kenmerkt is een plezier voor het oog”, zo beschreven we de vormgeving van de Renault 9.

Na de eerste tests met de auto, merkte Autovisie op dat het weggedrag wat meer “Europees” was geworden. “De Franse stijl van sterk overhellende auto´s die zeer soepel geveerd zijn, min of meer is verlaten”. De wat straffere demping ontlokte aan de redacteur de volgende, hilarische opmerking: “de ´9´ slijpt in een snel genomen bocht niet meer de lak van de onderkant van de portieren…”

Ondanks de bescheiden lengte van 4 meter, had dat de Renault 9 haar inzittenden veel interieurruimte te bieden. Autovisie sprak zelfs van een “zeer royale ruimte voor de achterpassagiers”. Ook de kofferruimte bood voldoende ruimte. De 9 was verkrijgbaar met een viertal benzinemotoren, die voor het eerst bij Renault dwars voorin waren geplaatst.

De Renault 9 was in 1982, na negentien edities van de Auto van het Jaar-verkiezing, alweer de zevende Franse auto die met de titel aan de haal ging, “dat is nogal wat”, schreef Autovisie. Inmiddels staat de teller op 14 Auto´s van het Jaar, waarmee de Franse auto´s de meest succesvolle deelnemers aan de verkiezing zijn.