Nieuws/Vrij

FIAT TIPO

Terugblik Auto van het Jaar 1989

Door Sjoerd Bilsen, van

En weer kon Fiat de eretitel Auto van het Jaar bijschrijven, want in 1989 werd de Tipo tot winnaar uitgeroepen. De auto viel op door zijn hoekige carrosserie, ontworpen door IDEA. Daarmee ging de Tipo wat vormgeving betreft tegen de tijdsgeest in, want in de jaren negentig zouden de auto´s voorzien worden van een steeds vloeiender lijnenspel. "Met een Tipo heb je in ieder geval geen klagen over bekijks", zo schreven we. "Iedereen kijkt de wagen na."

De hoekige carrosserie was opgetrokken uit gegalvaniseerde panelen, waardoor de auto minder gevoelig was voor roestvorming. Een ander groot voordeel van een dergelijke vormgeving, was de interieurruimte. De achterpassagiers hadden daarover niet te klagen. Dit was mede te danken aan het gloednieuwe platform waarop de Tipo gebouwd werd, en dat later gebruikt werd voor verschillende Alfa Romeo en Lancia modellen. Een nieuw platform betekende ook een nieuw onderstel, waarover we lovende woorden spraken. Het zorgde er namelijk voor dat het weggedrag erg goed was. “De Tipo gaat praktisch neutraal door de bocht en vertoont een te verwaarlozen neiging tot overstuur”. Ook de besturing was goed te noemen.

Een opvallende feature van de Tipo was dat de DGT-uitvoering voorzien was van een digitaal dashboard, terwijl de andere uitvoeringen met een conventioneel instrumentarium uitgerust waren. De DGT-uitvoering werd geleverd met een lawaaiige 1,6-liter motor. De prestaties van het blok bleven bovendien ver achter bij de fabrieksopgave. Gelukkig voor Fiat waren dit in feite de enige serieuze punten van kritiek. De juryleden lieten zich in hun oordeel dan ook meer leiden door de noviteit van het platform, hetgeen grote voordelen bood. Niet alleen voor het moederconcern Fiat, maar ook voor Alfa en Lancia. Precies de helft van alle juryleden kozen de Fiat Tipo als hun persoonlijke favoriet. Nog eens acht hadden een gedeelde eerste plaats voor de auto over, waardoor de Tipo met de overwinning aan de haal ging.