Nieuws/Vrij

Porsche 911 Carrera S

WONDERSCHOON

Wie wat mededogen heeft, vraagt Sinterklaas dit jaar níet om een nieuwe Porsche 911, die er officieel vanaf 3 december is! Niet omdat die iconische sportwagen geen verlangen opwekt of omdat de goedheilig man het niet zou kunnen betalen. Maar het is zonde van het geld! Wanneer de sint een maandje wacht, hoeft hij zes mille minder te betalen dan de decemberprijs van €112.911. Allemaal dankzij de verdere bpm-ombouw, die dan nog sterker CO2-gerelateerd wordt. Weet je wat, we geven hem die tip en verplaatsen het feest voor één keer naar 5 januari…

Co2-uitstoot

De nieuwe 911 is niet alleen wonderschoon wanneer het om zijn design gaat, maar heeft ook een zescilinder boxermotor met de láágste CO2-uitstoot ooit voor een Carrera. De emissie aan kooldioxide is in combinatie met automatische transmissie slechts 194 g/km, oftewel 8,2 l/100 km volgens (de veel bediscussieerde) officiële NEDC-meting. De zevende editie sinds 1963 is voor 90% kakelvers, maar motoren en versnellingsbak zijn in principe van de vorige versie overgenomen. Wel zijn ze efficiënter gemaakt, onder meer door start/stop.

De in vijf jaar tijd ontwikkelde nieuweling is met 4,49 meter fractioneel langer, terwijl hij ook iets breder (1,81 meter) en lager (1,30 meter) is. De afstand tussen de voor- en achterwielen groeide met liefst 10 cm tot 2,45 meter, wat érg veel is voor een auto als dit. Het maakt hem binnenin ook weer iets ruimer. De carrosserie is nu van aluminium, wat 98 kilo scheelt. Daarvan zijn er 40 overgebleven, omdat er comfort- en veiligheidsverhogende zaken zijn toegevoegd.

De atmosferische zescilinder boxermotoren (een nieuwe 911 Turbo volgt op termijn) kregen er wat kracht bij, zodat de 3.4 Carrera nu 350 pk (+5) levert en de 3.8 Carrera S op 400 pk (+15) uitkomt. De sterkste versie brengt de auto in 4,1 tellen naar 100 km/u en zorgt voor een top van 302 km/u, waarmee die S voor het eerst boven de 300 komt. Laat het gaspedaal los en de direct ingespoten zespitter ontkoppelt subiet, zodat de motor stationair kan draaien. Remmen op de motor doet de wagen dan niet (dus dat is even oppassen), maar je bespaart er benzine mee. Helaas gaat het weer ’oppakken’ bij gasgeven gepaard met een hinderlijke schok in de aandrijflijn. Met geactiveerd Sport Plusprogramma wordt er niet ontkoppeld en zakt het toerental niet zo resoluut terug.

Nerveus

Puristen zullen misschien concluderen dat de nieuwe 911 wat aan karakter heeft verloren, maar rustiger ingestelde liefhebbers zullen merken het nu en dan wat nerveuze reageren van de auto heeft plaatsgemaakt voor een meer ontspannen manier van doen. Hij is daarmee wél alledaagser, vroeger diende je rijtechnisch het nodige in huis te hebben om een 911 te beheersen, nu volstaat een gewoon rijbewijs. De elektromechanisch bekrachtigde besturing geeft helaas wel wat minder gevoel. De 911 ligt mooi stabiel op de weg. Van uitbreken bij gas loslaten heeft de auto niet of nauwelijks last en de langere wielbasis verhoogt het comfort, hobbels worden er gemakkelijker door verwerkt.

De optielijst vermeldt systemen als Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een speciaal sportonderstel (PASM), waarmee het rijgedrag naar wens kan worden ingesteld. Een tandje meer dynamiek voor het weekeinde, meer comfort voor de werkdagen. Een verplichte optie (vinden wij) is de dik 3 mille kostende sportuitlaat, die de bolide een fantastisch geluid geeft. In Sport Plus, als de motor dus níet ontkoppelt, dondert het bij gas lossen zónder dat het bliksemt.

Gigantisch

De tijd dat je met 1,80 meter niet meer in een 911 paste ligt ver achter ons. Nu biedt hij plek aan personen van twee meter of meer. De hoofdruimte is werkelijk gigantisch, hetgeen je niet zo snel zou vermoeden als je de auto van opzij bekijkt. Alle knoppen en hendels liggen logisch gegroepeerd en goed onder handbereik. Achterin blijft het natuurlijk wel behelpen, de nieuwe 911 is en blijft een rasechte 2+2.

Begin volgende maand wordt afgetrapt met de Coupé (€112.911) en de S Coupé (€132.300). De nieuwe Cabriolet komt volgend jaar maart vanaf €128.599. Ook 911-modellen met vierwielaandrijving volgen weer, net als een Targa, Turbo, GT3 en GT2. Elk half jaar biedt Porsche iets nieuws. Sinterklaas of niet.