Nieuws/Vrij

En zo rijdt -ie: Chevrolet Captiva

De eerste rij-indruk met de Chevrolet Captiva voerde ons dwars door Polen en Slowakije. Het werd letterlijk en figuurlijk stevig doorrijden.  

Chevrolet Nederland voert de Captiva enkel als zevenzitter. Een ‘unique selling point’, aldus de importeur. Belangrijke concurrenten als de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe zijn immers vijfzitters of bieden de twee missende zitplaatsen alleen als optie aan. De Captiva maakt zijn naam als zevenzitter redelijk waar: met een lengte van 1,75 kun je nog comfortabel achterin zitten. De hoofdruimte is goed, de beenruimte houdt niet over.

Wie (veel) langer is dan 1,75 meter, zal zich op de achterste zitrij van de Captiva minder op zijn gemak voelen. Aan het interieur zelf zal ’t echter niet liggen: wij reden de 2,0-liter diesel en V6-benzinemotor, beiden voorzien van een fraai donker lederen interieur, compleet met hout- en aluminiumaccenten. De zitpositie van de bestuurdersstoel is goed in te stellen, maar de zitting is wel wat vlak. Wat beide motoren gemeen hebben, is dat er behoorlijk toeren moet worden gemaakt om gang in de Captiva te krijgen. Bij de 2,0-liter diesel is het zelfs zaak om met een lichtjes slippende koppeling weg te rijden, omdat anders de motor afslaat.

Rolt de diesel eenmaal, dan kun je dankzij het koppel van 320 Nm menig berg bedwingen. Daarvoor schiet de V6, standaard gekoppeld aan een automaat, net iets te kort. Gelukkig kun je de bak ook handmatig schakelen, wat enige verlichting brengt. Chevrolet verwacht de meeste Captiva’s te zullen verkopen met een dieselmotor. Gelet op de verkoopresultaten van Hyundai, wiens vergelijkbare Santa Fe vooral met zelfontbrander wordt verkocht, een logische veronderstelling. Eerder maakten we de prijzen en uitvoeringen van de Captiva bekend. De SUV maakt nog deze maand zijn opwachting in de Nederlandse showrooms.