1314197
Vrij

Dossier: een tweede auto voor 2000 euro

Een tweede auto is wel zo handig. Voor de boodschappen of de eerste voorzichtige kilometers van kinderen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Voor zulk gemak hoef je niet de hoofdprijs te betalen, bewijzen de drie modellen in dit dossier.

Fiat Panda (2003 – 2012)

De Panda rijdt verbazend goed voor zo’n compacte auto, zelfs met vier volwassenen aan boord. Hij is voldoende ruim en naar verhouding best comfortabel. Door de hoge zit voel je zijdelingse bewegingen wel wat sterker. De latere 1.2-liter benzinemotor is de fijnste; daarmee scoor je met gemak een praktijkverbruik van 1 op 17. De 1.1-liter benzineversie komt het meeste voor, maar ook die rijdt nog vrolijk 1 op 15. In deze prijsklasse is het aanbod gebruikte Panda’s relatief groot. Bij een autobedrijf in Putten staat een leuke rode uit 2004 voor precies € 1.999. De auto heeft 93.000 kilometer gelopen. Het gaat wel om een spartaans uitgevoerd exemplaar; Panda’s met meer luxe zijn een stuk duurder.

Kia Picanto (2003 – 2011)

De Picanto is uiterlijk misschien niet de leukste van deze drie, maar voor een zo compacte auto rijdt hij best goed. De voorstoelen hebben wel erg korte zittingen. De ruimte achterin is krap, maar groot genoeg om als ‘mama’s taxi’ te dienen. Let wel goed op wanneer je afslaat: voor zo’n kleine auto heeft de Koreaan forse dode hoeken. Daar kan zomaar een fietser in verdwijnen! Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 14, maar rijd je ook langere ritjes, dan hoef je minder snel langs het tankstation. Via www.gaspedaal.nl vinden we in bij een autobedrijf in Bosschenhoofd een zilvergrijze (2004, 158.000 km) voor € 1.950.

Suzuki Alto (2002 – 2007)

De Alto was in zijn hoogtijdagen een zeer populaire auto. Vandaar dat je er in het land nog de nodige tegenkomt. Zijn uitstekende bouwkwaliteit draagt bij aan het grote occasionaanbod. Wat zijn rijeigenschappen betreft, is de Alto geen uitblinker maar de Japanner scoort wel op alle onderdelen een voldoende. Zijwind en spoorvorming hebben relatief veel invloed op de koers, maar in druk verkeer is de Suzuki lekker wendbaar. De vijfbak schakelt een tikkeltje hakerig. Als je niet alleen stadsverkeer rijdt, haal je een gemiddeld verbruik van 1 op 16. In Katwijk vinden we bij een autobedrijf een fraaie bordeauxrode in de ‘Jubilé’-uitvoering (2004, 59.000 km) voor € 1.950 inclusief afleveringskosten.

VOOR WELKE AUTO MOET JE GAAN? LEES HET VOLLEDIGE DOSSIER OP AUTOVISIE.NL