Nieuws/Vrij

TRENDS

Bootdelen is in!

1 / 4

Amaury Miller

Niet iedereen kan een boot betalen, want zelfs een gebruikt jachtje kost jaarlijks al gauw duizenden euro’s. Voor veel watersport liefhebbers is huren een mooie oplossing. Maar als je de boot iets meer van jezelf wil hebben, kun je misschien ook je boot delen of verhuren.

1 / 4

Amaury Miller

Het was het Airbnb platform dat de ogen van veel consumenten heeft geopend. Waarom een duur hotel nemen als je goedkoop een huis van een particulier kunt huren? Zo’n systeem begint nu ook in botenland door te dringen. Met het beschikbaar stellen van je boot kun je de kosten omlaag brengen. Boten liggen meer stil dan ze varen en maar weinig mensen zijn elke dag met hun boot in touw. Dan ligt verhuur tijdens de inactieve periodes voor de hand.

Er zijn veel verschillende vormen van bootdelen (zie onder). In dit artikel gaat het om bootdeelplatforms, waarop particulieren hun boot online te huur aanbieden aan andere particulieren.

Een echt wereldwijd deelplatform zoals Airbnb voor particuliere huizen is er voor boten nog niet. De afgelopen jaren zijn de bootdeelplatforms als paddenstoelen uit de grond geschoten. En soms verdwijnen ze bijna net zo snel als ze zijn opgekomen. Een rondgang over Internet leert ons dat er momenteel nog maar een handjevol particuliere deelplatforms actief zijn. Een jaar of tien geleden was er een platform dat ‘Vrijvaren’ heette, maar deze pioniers waren hun tijd te ver vooruit. Ook ‘GoBoat’, dat een paar jaar terug explosief startte, heeft nog maar 18 boten op haar site staan. ‘Boatsters’ heeft meer boten te huur staan, maar richt zich vooral op de exclusieve en duurdere boten, veelal in het buitenland.

Marktleider op dit moment is Barqo, dat haar vleugels van Loosdrecht tot en met Kroatie en Griekenland heeft uitgeslagen. Wie op hun site gaat neuzen krijgt direct een chatbox te zien met de vraag waarmee je geholpen wil worden. Als je een vraag stelt, is er binnen 30 seconden antwoord. De directe communicatie met verhuurders en consumenten blijkt een van de sterke punten van Barqo. Het Nederlandse bedrijf werd in 2014 door een drietal enthousiaste ondernemers met een liefde voor de watersport opgezet.

 

Floris van Hoogenhuyze (28) is medeoprichter en houdt zich vooral bezig met business development en strategie. “We proberen elk jaar wat nieuws aan ons platform toe te voegen. In 2015 hebben we bij Centraal Beheer een goede bootdeelverzekering kunnen afsluiten voor al onze verhuurders. Dat vermindert het risico voor de booteigenaars tot het absolute minimum. Vorig jaar hebben we een nieuw betaalsysteem geïntroduceerd. Daarmee zijn verhuurders altijd verzekerd van hun geld en weten huurders dat er een echt bestaande boot op de afgesproken plek voor hen klaarligt. De eigenaren bepalen zelf hoe hun boot bij ons in de etalage staat. De prijs, de foto’s en de beschikbaarheid van een eventuele schipper, het zijn allemaal zaken die bootbezitters kunnen gebruiken om hun boot onder de aandacht te brengen. We merken dat er behoefte aan is.“

 

Nieuw is de koppeling van bootdeelplatforms met vraag- en aanbodsites. Zo heeft Barqo een koppeling met marktleider Botentekoop.nl. Mensen die op die site hun boot te koop aanbieden, kunnen deze met één muisklik ook beschikbaar stellen voor verhuur via het Barqo bootdeelplatform. Voor de klanten van Botentekoop is de verhuurmogelijkheid een unieke kans om te verdienen aan hun te koop staande boot. Wie het een beetje slim aanpakt heeft met een paar keer verhuren alle vaste kosten er al uit. Bohil directeur Rob van Vroenhoven: “Zeker als de boot werkeloos in de haven ligt, is verhuren aantrekkelijk. Het is zelfs al voorgekomen dat mensen de huurboot uiteindelijk hebben aangeschaft.” 

Belangrijke op deelplatforms is ook de ‘consumer rating’. Floris van Hoogenhuyze: Bij ons kunnen huurders en verhuurders worden beoordeeld. Ook gaan we nu reviews over huurders van andere deelplatforms als Airbnb of Snapcar samenvoegen, zodat je altijd weet aan wat voor mensen je de boot meegeeft. Vertrouwen en betrouwbaarheid zijn bij het bootdelen erg belangrijk. Daarom hebben we ook een chatsysteem voor contact tussen huurder en verhuurder. Door te chatten weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben.”

 

Lang niet elke bootbezitter zal de eigen boot voor verhuur aan onbekenden beschikbaar willen stellen. Angst voor schade aan hun meest geliefde hobby-object is het grootste bezwaar. Ook de kans op diefstal en de administratieve rompslomp zijn redenen om de boot niet te verhuren. Van Hoogenhuyze: Die bezwaren golden een paar jaar geleden ook voor huizen. Tegenwoordig ben je een dief van je eigen portemonnee als je tijdens de vakantie je huis leeg laat staan. Zo is het ook met een boot. De kans op schade en diefstal is prima verzekerd, je weet wie je boot huurt en je hebt geen administratieve rompslomp. Dit jaar hebben we alle records gebroken. We krijgen dagelijks nieuwe boten in de database en in april hebben we al meer boekingen verwerkt dan in onze topmaand Augustus van vorig jaar. We kijken goed naar Frankrijk, waar deelplatform ClickandBoat vorig jaar 22.000 boekingen had met 10 miljoen omzet. Dat gaat al aardig de kant op van AirBnB.”

Bootdeel vormen

Gedeeld eigenaarschap: je koopt samen met anderen een boot en deelt de kosten naar rato van het gebruik. De boot is eigendom van alle eigenaren samen.

Onderhuur: je eigen boot aan anderen verhuren tegen een vaste dag- of weekprijs. Je bent en blijft eigenaar. Sites als Boatsters en Barqo werken zo en verdienen aan de transacties.

Buy and charter, Je koopt een nieuwe boot die door een bedrijf wordt verhuurd als je de boot niet door de eigenaar wordt gebruikt. De bootkoper blijft formeel altijd eigenaar. Het verhuurbedrijf onderhoudt de boot en rekent een percentage van de verhuursom.

Fractioneel eigenaarschap: Je hebt recht op een deel van een boot en dus ook op het gebruik van de boot gedurende een deel van het jaar. Het bedrijf dat alles regelt is de formele eigenaar.