Vrij/Varen

Boottest Azimut Atlantis 43

Hippe hardtop

Het Italiaanse Azimut bouwt zijn snelle, stijlvolle hardtop motorjachten de laatste tijd steeds vaker van het lichte, maar kostbare koolstofvezel composiet. Gelukkig is er ook een modellenlijn met een gunstiger prijs. Vanuit Hellevoetsluis testten we de Azimut Atlantis 43.

Met een lengte van dik 13 meter, een breedte van 4,25 en een gewicht van 13 ton, is de Atlantis 43 meer dan een luxe snelvarende dagboot. Een comfortabel jacht voor groot water, bijvoorbeeld om mee op en neer naar Engeland te varen. Niet voor niets is het model sinds haar introductie in 2015 al twee jaar uitverkocht. Wij testten bouwnummer 127.

De boot heeft een moderne, scherpe look en is onder vacuüm in een sandwichconstructie met balsa-kern gemaakt van glasvezels en vinylesterhars. De motorisering is fors. Twee Volvo Penta D6 dieselmotoren met een vermogen van elk 400pk brengen hun kracht over op de hekdrives met dubbele contraroterende schroeven. Een bijboot kan goed worden geborgen op het brede zwemplateau dat met een druk op de knop hydraulisch tot diep onder de waterlijn kan zakken.

Een jacht van deze statuur biedt de nodige zonneplekken. In de kuip zijn negen zitplekken en natuurlijk is daar ook een bar. Het megazonnedak van gecoat doek is gemakkelijk elektrisch te openen. Mocht het weer tegenzitten, dan is er diep in de boot een fijne dinette. De boot heeft geen afsluitbare salon, zoals gebruikelijk in snelvarende hardtop jachten. Overigens is bij de stoffering van de boot, altijd een pluspunt van Italiaanse jachten, gebruik gemaakt van Missoni Home en Loro Piana stoffen. Het ziet er stijlvol en specialistisch afgewerkt uit.

Onderdeks vind je de ruime master cabin met Frans bed voorin. Net als in de andere ruimtes is er 192 cm stahoogte, maar zijn de deuren vrij smal. Voorbij de dinette, de kombuis en de natte ruimtes is een opvallend ruime gastenhut. Deze heeft twee losse, maar aan elkaar te schuiven bedden en de mogelijkheid voor een extra bed bij het raam. Op de hele etage is mooi gebruik gemaakt van licht dat achter de voorruit naar beneden schijnt.

In alle luxe zou je bijna vergeten waar het bij deze boot over gaat. Over varen, onbekommerd, hard en stabiel. Voordeel van het aandrijfsysteem is dat je met het pientere Volvo-pookje probleemloos kunt manoeuvreren. Tel daar een krachtige boegschroef bij op en je weet zeker dat je deze Atlantis op de centimeter kunt afmeren.

Op ruim open water kun je in tien tellen naar 25 knopen accelereren en haal je lachend een top van 35 knopen. Ondertussen kun je een monument in de hekgolf boetseren, want met hekdrives is er geen limiet aan snelle, scherpe bochten. Door de eigen golven snijdend merk je dat het onderwaterschip uitzonderlijk goed is. Ook bij langzaam planeren, met 12 knopen vaart, is de boot prima te controleren. Dan weet je zeker dat je ook bij enorme golven veilig en comfortabel naar de overkant komt. De boot voelt superstijf en glijdt soepel over het onrustige Haringvliet. Ondertussen houden we het brandstofverbruik bij. Bij de kruissnelheid van 25 knopen is dat 85 liter per uur, een nette waarde voor een 13 ton wegend snelheidsmonster. De overmaat aan kwaliteit, design, comfort en sublieme vaareigenschappen van deze hippe hardtop leidt ook tot een stevige prijs die begint bij ongeveer €450.000.

8,0

Constructie

*****

Comfort & ruimte

***

Afwerking

****

Ergonomie

****

Varen

****

Prijs/kwaliteit

***

Lengte

13.86 m.

Breedte

4,25 m.

Diepgang

1,10 m.

Waterverplaatsing

13.300 kg

Motorisering

2x Volvo Penta D6-400

Prijs

vanaf €450.000

Meer info

azimut-benetti.nl