Vrij/Varen

Zeilster Immie Greveling (62) blogt voor VRIJ

Een veelbewogen etappe

Door Immie Greveling

Immie Greveling (62) uit den Helder kwam in 2012 in haar woonplaats in aanraking met de Clipper Round The World Race. Gegrepen door de verhalen en de onderlinge sfeer, meldde zij zich als crewmember aan voor de Clipper Round the World race 15/16. In april 2016 voer zij als bemanning op de Unicef van Seattle naar New York. Dit werd een onvergetelijke ervaring, voor herhaling vatbaar. In de Race van 2017/18 zou Immie in Australië de 4e etappe meezeilen op de Greenings, maar dat liep anders. Dit is de eerste van een serie blogs die Immie van haar zeilavontuur tijdens de Clipper Round the World Race special voor VRIJ maakt.

Blog 1 – Fremantle, 28 november 2017

Op 20 augustus begonnen 12 zeiljachten in Liverpool (UK) aan hun race om de wereld in de Clipper Round the World Race. De eerste etappe bracht hen naar Punta del Este in Uruguay. Vervolgens werd naar Kaapstad in Zuid-Afrika gezeild. Van daaruit vertrok de vloot op 31 oktober naar Fremantle in Australië. Het werd een etappe waarin veel gebeurde…

Al na 8 uur varen in de derde etappe liep de boot van Greenings vast op de Zuid-Afrikaanse kust. De oorzaak is mij niet bekend. Wel weet ik dat de schipper zo dicht mogelijk onder de kust probeerde te zeilen, want daar was de meest gunstige wind. Gelukkig vielen er geen gewonden en de bemanning is door de reddingsbrigade veilig aan land gebracht.

Al snel werd duidelijk dat de boot niet meer te redden was. Daarop is de Greenings uit de race gehaald, maar….voor de 4e etappe was ik eigenlijk ingedeeld op deze boot. Toen ik hoorde wat er gebeurd was, wilde ik eerst niet meer meedoen. Ik had bewust voor deze boot met schipper David Hartshorn gekozen. Maar na twee dagen mopperen kwam mijn enthousiasme terug en nu ben ik heel blij dat Clipper het mogelijk maakt om etappe 4 alsnog mee te zeilen op de boot van Unicef.

Op volle zee werd er ondertussen door de elf overgebleven zeiljachten druk geracet. Op dag 18 kregen we het verdrietige nieuws over het fatale ongeluk van de Brit Simon Spiers (60) die tijdens het wisselen van de zeilen op het voordek overboord was geslagen. Op het moment van het ongeluk was hij aangelijnd met een safetyclip, maar op de een of andere manier is hij toch los van de boot gekomen en te water geraakt. De bemanning van zijn boot Great Britain reageerde adequaat en wist Simon uit de metershoge golven terug aan boord te krijgen. Helaas kwam deze hulp te laat.

Zoals het gaat in elke race, werd er ondanks dit tragische ongeval doorgezeild. Tegen het einde van deze 3e etappe werd het spannend. Door een ‘wind-wak’ kwam koploper ‘Sanya Serenity Coast’ dagenlang stil te liggen. Daardoor konden de andere schepen een inhaalslag maken.

Op dag 24 lag mijn boot, de ‘Unicef’ op de 6de plaats. Op dat moment maakten ze een tactische beslissing. Ze gingen in de zogenaamde ‘stealth mode’ en waren 24 uur niet zichtbaar voor de andere deelnemers. Door zuidoost te varen konden ze de laatste dagen profiteren van gunstige wind en voeren ze gemiddeld 12 knopen. De laatste 3 dagen werd het een geweldig gevecht met de Great Britain die vlak achter de Unicef lag.

Uiteindelijk was de uitkomst positief voor de ‘Unicef’ en kwamen zij als eerste in de haven van Fremantle aan. Maandag was de prijsuitreiking. Nu zijn we bezig met de voorbereiding voor de volgende etappe. Op 2 december stap ik aan boord van de Unicef op weg naar Sydney.

We’ll keep in touch!

Immie