Nieuws/Vrij

Filmrecensie ’Bar Bahar’ ✭✭✭✩

Klem tussen verstikking en bevrijding

— Wat: film, drama

— Regie: Maysaloun Hamoud

— Met: Mouna Hawa, Sana Jammalieh,

— Shaden Kanboura

Vrijheid en gelijkheid lonken voor de drie moslima’s in ’Bar bahar’.

Vrijheid en gelijkheid lonken voor de drie moslima’s in ’Bar bahar’.

Rond het jaar dat Maysaloun Hamoud afstudeerde aan de filmacademie van Tel Aviv (2012), begon in het Midden-Oosten de Arabische Lente. De protesten en opstanden inspireerden de Palestijnse regisseuse tot het maken van Bar bahar. De filmtitel betekent ’tussenin’, omdat Hamoud drie vrouwelijke huisgenoten portretteert die klem zitten tussen hun conservatief-religieuze samenleving en de moderne nieuwe wereld waarin vrijheid en gelijkheid lonken.

Vrijheid en gelijkheid lonken voor de drie moslima’s in ’Bar bahar’.

Vrijheid en gelijkheid lonken voor de drie moslima’s in ’Bar bahar’.

Zo is daar advocate Layla, een feestbeest dat hoge eisen stelt aan potentiële vriendjes. Haar vriendin Salma is een christelijke dj wier liefde voor vrouwen verkeerd valt bij haar ouders. En we maken kennis met Nour, een brave moslimstudente die onderdrukt wordt door haar orthodoxe verloofde.

Met Bar bahar heeft Hamoud een kleurrijk en krachtig feministisch drama gemaakt waarin Layla, Salma en Nour niet worden neergezet als politieke activisten, maar als echte vrouwen, hunkerend naar autonomie. Maar bovenal is dit regiedebuut een dappere film, daar de cineaste een fatwa en zelfs doodsbedreigingen over zich uitgeroepen kreeg van vrome moslims die woest waren over de wijze waarop de islam wordt afgeschilderd. Alleen al daarom verdient deze film het om gezien te worden.

Eric le Duc