Nieuws/Vrij

Filmrecensie: ’All the money in the world’ ✭✭✭✩

Ook ontvoering is business

— WAT: film, drama

— REGIE: Ridley Scott

— MET: Michelle Williams, Christopher Plummer, Charlie Plummer

Terwijl de media op haar duiken, wordt de wanhopige moeder Gail (Michelle Williams) bijgestaan door een ex-CIA’er (Mark Wahlberg).

Terwijl de media op haar duiken, wordt de wanhopige moeder Gail (Michelle Williams) bijgestaan door een ex-CIA’er (Mark Wahlberg).

Een zeldzaam rigoureus besluit afgelopen november. Regisseur Ridley Scott trok op het laatste moment zijn nieuwste film terug om de in opspraak geraakte Kevin Spacey eruit te knippen en Christopher Plummer daarvoor in de plaats te zetten. De 88-jarige acteur doet het nu uitstekend als steenrijke oliemagnaat John Paul Getty Jr., maar toch blijft All the money in the world vooral de show van Michelle Williams.

Terwijl de media op haar duiken, wordt de wanhopige moeder Gail (Michelle Williams) bijgestaan door een ex-CIA’er (Mark Wahlberg).

Terwijl de media op haar duiken, wordt de wanhopige moeder Gail (Michelle Williams) bijgestaan door een ex-CIA’er (Mark Wahlberg).

Vier Oscarnominaties heeft de actrice inmiddels op zak en het zou zo maar kunnen dat daar eind deze maand een vijfde bij komt. In dit op feiten gebaseerde drama toont ze een krachtige mengeling van wanhoop, woede en volharding als Getty’s ex-schoondochter Gail, die twaalf miljoen dollar losgeld voor haar ontvoerde tienerzoon moet betalen. Een habbekrats voor multimiljardair Getty, die desondanks weigert om in zee te gaan met terroristen. Dat zou immers de deur open kunnen zetten voor nog meer ontvoerders. Wel wil hij dat z’n favoriete kleinzoon snel en veilig thuiskomt, dus zet hij een oud CIA’er (Mark Wahlberg) op de zaak om strakke onderhandelingen te voeren. De vraag is of de kidnappers daar wel in mee willen gaan.

Getty lijkt zich daar zelf in ieder geval weinig zorgen om te maken. Terwijl de jonge John in levensgevaar is en zijn moeder radeloos naar oplossingen zoekt, zien we opa in zijn kasteel nog maar eens een fles peperdure champagne opentrekken. Ridley Scott buit zulke contrasten goed uit om te benadrukken hoe geld kan ontmenselijken. Wel jammer dat hij daar met een ruime twee uur net te lang over doet. Naast Kevin Spacey had er best nog een extra kwartier uit gekund.