Nieuws/Vrij

Varen

Kritiek

Hollandse Hoogte

Als je van bootjes houdt, kun je niet om de geschiedenis heen. Watersport, varen voor het plezier, is pas in het midden van de 19e eeuw ontstaan. Serieus varen gaat altijd over mensen die hun geld verdienen met boten. Marinemensen, beroepsschippers of mannen van de grote vaart hebben als superdeskundigen altijd mijn aandacht als ze over hun avonturen vertellen.

Hollandse Hoogte

Vanwege de verhalen kom ik ook graag in scheepvaartmusea. Zo werd ik geraakt door het verhaal van de Vasa, het koninklijke jacht van Gustaaf Adolf van Zweden. Op zijn maidentrip in 1628 zonk het al na amper een kilometer te hebben gevaren. Het schip was door enorme bronzen kanonnen aan dek gevaarlijk instabiel en kapseisde toen het voor de kust bij Stockholm voor het eerst op zee kwam. Niemand van de angstige bouwers had de koning, die met een veldslag in Polen bezig was, durven tegenspreken toen hij de opdracht gaf met het instabiele schip te gaan varen.

In 1961 werd het vrijwel intact boven water gehaald. Daarbij vond men behalve munten, bestek en wapens ook de lichamen van vijftien ongelukkige bemanningsleden. Hun spullen in het Vasa-museum zijn de stille getuigen die vertellen dat je kritiek op de veiligheid altijd moet durven uitspreken.