1763583
Varen

Varen

Oudste botenbeurs verjongt

Kinderen vermaken zich kostelijk in de RAI-haven, het natte gedeelte van de beurs.

Kinderen vermaken zich kostelijk in de RAI-haven, het natte gedeelte van de beurs.

Toen in 1933 in Amsterdam een nieuwe watersportbeurs werd organiseerd, kon niemand bedenken dat deze 85 jaar later nog altijd zou worden gehouden. De laatste jaren kreeg de Hiswa RAI een geheel andere opzet, waarin nog niet iedereen zich kon vinden.

Kinderen vermaken zich kostelijk in de RAI-haven, het natte gedeelte van de beurs.

Kinderen vermaken zich kostelijk in de RAI-haven, het natte gedeelte van de beurs.

De afgelopen jaren heeft de beursorganisatie haar koers gewijzigd. Er werd niet langer gefocust op een breed botenaanbod, maar op beleving. Ook kregen de bezoekers de kans voordelige spullen voor het vaarseizoen te kopen. De beurs moest met lezingen, shops, gesegmenteerde botenpaviljoens en het grote waterbassin als de onmisbare start van het watersportseizoen worden ervaren. In de hallen konden bezoekers verschillende segmenten zoals sloep, speed en zeilen doorkruisen.

Aan het concept met de verschillende belevingswerelden is in de verjongde editie (van 7 t/m 11 maart) vastgehouden. Maar er is een groot verschil. De RAI-haven, het natte gedeelte achter de beurs waar allerlei vaaractiviteiten plaatsvonden, was in het verleden een ondergeschoven kindje. Voor een beurs die op beleving mikt, is dat een gemiste kans. Dus werd een slimme oplossing bedacht. De entree is niet langer aan de straatkant, maar verlegd naar de haven aan de achterzijde. Zo is zeker dat niemand de ’natte’ activiteiten op deze ’droge’ Hiswa kan missen. Kinderen kunnen er in het weekeinde een RIB-experience opdoen of rondtollen in levensgrote opblaasballen. Ook liggen er veel boten om mee proef te varen. De KNRM organiseert er Man-overboord-trainingen en je kunt er opstappen voor een rondvaart door de grachten.

Binnen in de RAI beslaat de beurs vier hallen. Na binnenkomst betreed je de werelden van Sloep, Lifestyle en Recreatie. In de doorloop naar de Europahal is het theater. De grootste hal is gereserveerd voor de werelden van het Zeilen, de Onderdelen en Accessoires. Het Funsports Experience-gedeelte is groter dan ooit. Je kunt allerlei funsporten en boardsporten zoals suppen en kitesurfen in het bassin uitproberen en direct de bijbehorende spullen aanschaffen. De laatste hal is gereserveerd voor de wereld met de naam Speed.

Zoals elk jaar zijn er ook Nederlandse primeurs. Bij de sloepen is Interboat present met een nieuwe Intender 6.50. Het Friese Maril zet de laatste dagen voor de beurs alles op alles om haar lang verwachte 7 NXT te kunnen tonen. Verder zijn er nieuwe RIB’s van Brig en Grand. Ook de Gala Viking is een RIB, maar dan met aluminium bodem. Joker komt met een nieuwe grote Clubman RIB met inboard motor. Ook de Orca is een opblaasbare boot, maar dan om mee te zeilen. Bij de kleine zeilboten valt verder de nieuwe Fusion op die op drie manieren kan worden gebruikt: als een- of tweemansboot of als racezeiler.

Goed nieuws is dat er eindelijk weer een zeilsteiger met kajuitboten is. Daar liggen de Bente 39, Beneteau Oceanis 38,1, Dehler 34, Delphia 40,3, Hallberg Rassy 340, Hanse 388 en de Jeanneau Sun Odyssey 34.9. Daarnaast vind je in de Zeilen-wereld weekenders zoals de Day.M8 by Bood en de Pointer 22. Bijzonder is de Aira 22, een oogstrelend ontwerp van Simonis Voogd dat op Boot Düsseldorf veel aandacht kreeg.

Dat gold ook voor de Saffier SE 37 lounge, een van de vijf boten die de twintig jaar oude werf meeneemt naar de RAI. Saffier viert dat ze twintig jaar geleden, in 1998, voor het eerst met een zeilboot op de beurs stonden. Vrijwel alle Saffiers wonnen toonaangevende prijzen, maar de 37 SE kan dit jaar niet tot ’Hiswa zeilboot van het jaar’ worden gekroond. De organisatie heeft namelijk besloten deze verkiezing voorlopig te vervangen door het ’Hiswa Hebbeding van het jaar’.

hiswarai.nl